Vyučující
|
-
Šimsa Martin, PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Předběžné vymezení diskurzivní etiky - Habermas, Apel, Tugendhatova kritika - představení a přiblížení 2. Aristotelova a Kantova etika - normativní a praktické předpoklady a dopady 3. Pragmatismus a filozofie jazyka - Peirce, Wittgenstein, Austin 4. Argumentace a komunikativní jednání 5. Co je dobré? - klasické i moderní vymezení 6. Co je rozumné? - filoszfický pojem rozumu v dobových proměnách 7. Jak to souvisí s jazykem? - Filozofie jazyka a etika 8. Habermas - normativní předpoklady, Lebenswelt, komunikativní jednání 9. Habermas II 10. Apel - etická metanorma, lidská situace, ideální a reálné komunikativní společenství 11. Apel II 12. Tugendhat - analytická filozofie a etika - námitky a kritika 13. Tugendhat II 14. Shrnutí a zhodnocení
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
|
Výstupy z učení
|
Seznámení s Aristotelovou a diskurzivní etikou v Habermasově a Apelově verzi a s jejich kritikou v díle Tugendhata. Položení otázek: Co je správné? Co je morální? Co je racionální? Vyjasnit etické odůvodnění.
Obeznámenost se základními etickými argumenty Aristotela, Habermase a Apela a s jejich kritikou v díle Tugendhata.
|
Předpoklady
|
Nejsou
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Rozhovor, Systematické pozorování studenta, Hospitace
1. Referát k tématu 2. Kolokvium 3. Minimálně 70 % účast v semináři
|
Doporučená literatura
|
-
Habermas. Diskursethik. Philosophische Texte. Frankfurt am Main, 2019.
-
K. O. Apel. Situácia človeka ako etický problém in Za zrkadlom moderny. Bratislava, 1991.
-
Tugendhat. Přednášky o etice. Praha, 2004.
-
Tugendhat. Tři přednášky o problémech etiky. Praha, 1998.
|