Vyučující
|
-
Konrádová Veronika, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Úvod do tématu. 2. Homérské pojetí duše; psyché a označování duševních funkcí. 3. Pojetí duše v orficko-pythagorejském okruhu, myšlenka převtělování; počátky filosofického pojetí duše v předsókratovské tradici; formování konceptu duše u Hérakleita. 4. Ustavení klasického pojetí duše jako vědomého centra lidské osobnosti u Platóna: duše a tělo, duše a areté, péče o duši. 5. Vnitřní struktura duše a její obraz v dialogu Ústava (Resp. 439a-441c, 588b-590d). 6. Vnitřní struktura duše a její obraz v dialogu Faidros (Phdr. 245c-246d, 253c-254e). 7. Duše a smrt, duše a nesmrtelnost: důkazy nesmrtelnosti duše v dialogu Faidón, posmrtné osudy duše v eschatologických mýtech v dialozích Gorgias, Faidón a Ústava. 8. Duše v kosmu, světová duše v dialogu Timaios a Zákony. 9. Aristotelská psychologie: struktura duše v Etice Nikomachově (Eth. Nic. 1102a-1103a; 1139a). 10. Duše a areté: charakterové a intelektuální výtečnosti. 11. Výměr duše ve spise O duši, vztah duše a těla: duše jako forma a entelecheia. 12. Činnosti duše (De an. III,8-10). 13. Závěrečné shrnutí.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
|
Výstupy z učení
|
Cílem kursu je seznamovat studenty podrobnějším a hlubším způsobem s dílčími oblastmi filosofického myšlení v antice. Náplň kursu je obměňována, zvolená témata se zaměřují na systematický výklad vybraného filosofického problému a reflektují soudobé české i mezinárodní bádání. Práce v kursu je založena na četbě a interpretaci příslušných primárních textů a studiu doprovodných výkladů ze sekundární literatury, které studenti zpracovávají formou referátů. Nabízeným tématem je "Pojetí duše v antice". Kurz se zaměří na formování pojmu duše v literární a filosofické tradici od Homéra po Aristotela. Hlavní pozornost bude věnována platónské a aristotelské koncepci duše. U obou autorů kurz sleduje problematiku duše jednak v etickém kontextu, jednak v ontologickém a kosmologickém kontextu.
Student/ka získá tyto odborné znalosti: - dokáže charakterizovat vybrané filosofické problémy a zařadit je do historického kontextu - dokáže číst a interpretovat primární filosofické texty - umí analyzovat filosofické problémy nadnesené v textu a diskutovat o nich - dokáže se orientovat v odborné výkladové literatuře - dokáže vztáhnout poznatky získané četbou textu k teoretickým znalostem z přednášek
|
Předpoklady
|
žádné
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Esej, Analýza výkonů studenta
Podmínkou pro získání zápočtu je písemně vypracovaný a ústně prezentovaný referát z odborné sekundární literatury (české, popř. cizojazyčné), alternativně seminární práce na zadané téma s využitím primární a sekundární literatury. Další požadavky: 75% aktivní účast.
|
Doporučená literatura
|
-
Aristotelés. Etika Nikomachova. Praha, 1996.
-
Aristotelés. O duši. Praha, 1996.
-
Graeser, A. Řecká filosofie klasického období, Oikúmené, Praha. 2000.
-
Chlup, R. Pojetí duše v náboženských tradicích světa. Praha, 2007.
-
Jirsa, J. (ed.). Rozum, ctnosti a duše. Praha, 2010.
-
Karfík, F. Duše a svět. Praha, 2007.
-
Oesterreich, P. L. Podoby veřejného rozumu. Filosofičtí učitelé v prostoru politiky.. Praha, 2013.
-
Platón. Spisy I-V. Praha, 2003.
-
Pokorný, M. (ed.). Hérakleitos z Efesu. Zkušenost a řeč. Praha, 2008.
-
Ricken, F. Antická filosofie, Olomouc. 1999.
-
Synek, S. Duše jako místo dění světa. Studie k pojetí (lidské) duše u Aristotela. Praha, 2014.
-
Szlezák, T. A. Za co vděčí Evropa Řekům. O základech naší kultury v řecké antice. Praha, 2014. ISBN 978-80-7298-496-1.
-
Špinka, Š. Duše a krása v dialogu Faidros. Praha, 2009.
-
Špinka, Š. Duše a zlo v dialogu Faidón. Praha, 2009.
-
Vernant, J.-P. (ed.). Řecký člověk a jeho svět. Praha, 2005. ISBN 80-7021-731-6.
|