Vyučující
|
-
Tippelt Hynek, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1) Úvod do předmětu, pojednávaných témat a literatury 2) Vývoj demokracie a modely uplatnění přímé demokracie 3) Filosofie přímé demokracie I: ontologická problematika 4) Filosofie přímé demokracie II: gnoseologická problematika 5) Filosofie přímé demokracie III: etická problematika 6) Argumenty proti přímé demokracii I: námitky teoreticko-koncepční 7) Argumenty proti přímé demokracii II: námitky prakticko-technické 8) Česká politická filosofie přímé demokracie I: radikální demokracie Karla Kosíka 9) Česká politická filosofie přímé demokracie II: filosofické zdůvodnění nutnosti přechodu k přímé demokracii Jiřího Poláka 10) Česká politická filosofie přímé demokracie III: "svět na předělu" Milana Valacha 11) Přímá demokracie, česká legislativa a česká politické praxe 12) Shrnující kolokvium
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
|
Výstupy z učení
|
Cílem předmětu je seznámení s koncepcí přímé demokracie, s jejím filosofickým rozměrem (filosofickými předpoklady a důsledky), s jejími hlavními českými filosofickými proponenty a se způsoby, jimiž je proti této koncepci argumentováno.
Student má hlubší porozumění problematice přímé demokracie, zná klíčové české filosofické obhájce této koncepce a orientuje se v základních argumentech, jimiž bývá tato koncepce kritizována.
|
Předpoklady
|
žádné
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Esej, Analýza výkonů studenta
- referát v rozsahu 20 min přednesený v semináři - seminární práce
|
Doporučená literatura
|
-
Polák, Jiří. Texty o přímé demorkacii.
-
Valach, Milan. Svět na předělu. O politické a morální krizi kapitalismu.
|