| Název předmětu | PVK Dějiny a nevědomí |
|---|---|
| Kód předmětu | KFHS/B163 |
| Organizační forma výuky | Přednáška + Seminář |
| Úroveň předmětu | Bakalářský |
| Rok studia | nespecifikován |
| Semestr | Zimní |
| Počet ECTS kreditů | 2 |
| Vyučovací jazyk | Čeština |
| Statut předmětu | nespecifikováno |
| Způsob výuky | Kontaktní |
| Studijní praxe | Nejedná se o pracovní stáž |
| Doporučené volitelné součásti programu | Není |
| Vyučující |
|---|
|
| Obsah předmětu |
|
1) Úvod do předmětu, pojednávaných témat a literatury 2) Základní pojmy psychoanalýzy, pojem nevědomí 3) Psychoanalýza a dějiny náboženství I: Totem a tabu 4) Psychoanalýza a dějiny náboženství II: Budoucnost jedné iluze 5) Psychoanalýza a dějiny náboženství III: Mojžíš a monoteismus 6) Freud o původu kultury: Nespokojenost v kultuře 7) Freud o původu násilí: Proč válka? 8) Archeologie mysli George Frankla: hlubinně-psychologická interpretace sociálních dějin nevědomí 9) Generativní antropologie René Girarda I: triangulární touha, mimetická rivalita 10) Generativní antropologie René Girarda II: persekuční stereotypy a mechanismus obětního beránka 11) Generativní antropologie René Girarda III: O původu kultury 12) Shrnující kolokvium
|
| Studijní aktivity a metody výuky |
| Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| Výstupy z učení |
|
Cílem předmětu je seznámení s vybranými hlubinně psychologickými a generativně antropologickými koncepty a s možnostmi jejich aplikace v otázkách filosofie dějin.
Student má hlubší porozumění vybraným konceptům hlubinné psychologie a generativní antropologie a nahlíží možnost jejich aplikace na problematiku filosofie dějin. |
| Předpoklady |
|
žádné
|
| Hodnoticí metody a kritéria |
|
Esej, Analýza výkonů studenta
- referát v rozsahu 20 min přednesený v semináři - seminární práce |
| Doporučená literatura |
|
| Studijní plány, ve kterých se předmět nachází |
| Fakulta | Studijní plán (Verze) | Kategorie studijního oboru/specializace | Doporučený semestr |
|---|