| Název předmětu | PVK Holistická filozofie |
|---|---|
| Kód předmětu | KFHS/B157 |
| Organizační forma výuky | Přednáška + Seminář |
| Úroveň předmětu | Bakalářský |
| Rok studia | nespecifikován |
| Semestr | Letní |
| Počet ECTS kreditů | 2 |
| Vyučovací jazyk | Čeština |
| Statut předmětu | nespecifikováno |
| Způsob výuky | Kontaktní |
| Studijní praxe | Nejedná se o pracovní stáž |
| Doporučené volitelné součásti programu | Není |
| Vyučující |
|---|
|
| Obsah předmětu |
|
1) Úvod do předmětu, pojednávaných témat a literatury 2) Holismus před svým vznikem: motiv celku v archaické filosofii 3) Rozdvojená skutečnost: ontologický dualismus a jeho důsledky I: karteziánství a psychofyzický problém 4) Rozdvojená skutečnost: ontologický dualismus a jeho důsledky II: Husserl a Krize evropských věd 5) Spinozovo myšlení I: Základní pojmy Spinozovy ontologie, holistická povaha jeho myšlení 6) Spinozovo myšlení II: Otázka Spinozova racionalismu a jeho koncepce stupňů poznání 7) Spinozovo myšlení III: Spinozova psychologie a filosofická psychoterapie, jeho pojetí vztahu ideje a afektu a koncept moci rozumu nad afekty 8) Spinozovo myšlení IV: Spinozův panteismus a pojem intelektuální lásky k Bohu 9) Motiv celku v německé přírodní filosofii 10) Diskuze o změně paradigmatu 11) Politické aplikace holistického myšlení 12) Psychologické aspekty holistického myšlení 13) Shrnující kolokvium
|
| Studijní aktivity a metody výuky |
| Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| Výstupy z učení |
|
Cílem předmětu je seznámení s teorií o tzv. změně (meta)paradigmatu probíhající v současném filosofickém myšlení, která zahrnuje kritiku překonaného dualistického paradigmatu a očekávání rozvinutí nového paradigmatu holistického.
Student rozumí významu teorie o tzv. změně (meta)paradigmatu, dokáže rozlišit dualistické a holistické paradigma v různých aspektech filosofické tematizace a teorii dokáže aplikovat při výkladu historických proměn přístupu ke skutečnosti. |
| Předpoklady |
|
žádné
|
| Hodnoticí metody a kritéria |
|
Esej, Analýza výkonů studenta
- referát v rozsahu 20 min přednesený v semináři - seminární práce |
| Doporučená literatura |
|
| Studijní plány, ve kterých se předmět nachází |
| Fakulta | Studijní plán (Verze) | Kategorie studijního oboru/specializace | Doporučený semestr |
|---|