Vyučující
|
-
Šimsa Martin, PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1) Kritická teorie jako marxistická filosofie 2) Kritická teorie jako sociální výzkum a sociologie 3) Kritická teorie a fenomenologie, hermeneutika a lingvistika 4) Dialektika osvícenství (Bohman, Horkheimer, Adorno) 5) Strukturální přeměna veřejnosti (Bohman, Habermas) 6) Teorie a praxe (Bohman, Habermas, Kosík) 7) Poznání a zájem (Bohmann, Habermas) 8) Věda a technika jako ideologie (Habermas) 9) Kapitalismus, krize a kritika (Bohman, Habermas, Honneth) 10) Kritická teorie a pragmatismus - komunikativní jednání (Habermas) 11) Kritická teorie a etika - diskurzivní etika (Habermas, Apel) 12) Kritická teorie a demokracie - Fakticita a platnost (Habermas, Bohman) 13) Kritická teorie, globalizace a kosmopolitismus (Habermas, Ferrara)
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
|
Výstupy z učení
|
Seznámení se základními otázkami kritické teorie ve vztahu k sociálnímu výzkumu, osvícenství, teorie a praxe, veřejnosti, vědy a techniky, týkající se kritiky kapitalismu, liberalismu, demokracie, globalizace a kosmopolitismu.
Orientace v základních textech kritické teorie. Schopnost kritické četby a interpretace.
|
Předpoklady
|
KFHS/B130 - Politická filozofie
KFHS/B130
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Esej, Rozhovor, Systematické pozorování studenta
Referát nebo seminární práce Kolokvium Minimálně 70 % aktivní účast v semináři
|
Doporučená literatura
|
-
Bohman. Critical Theory. Stanford University, 2005.
-
Habermas. Problémy legitimity v pozdním kapitalismu. Praha, 2000.
-
Honneth. Patologie rozumu. Praha, 2009.
-
Horkheimer, Adorno. Dialektika osvícenství. Praha, 2009.
-
Horkheimer. Tradiční a kritická teorie. Bratislava, 2001.
|