Vyučující
|
-
Šimsa Martin, PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Zamyšlení nad dějinami, historií, dějinností a historiografií, projití jejich různými podobami a proměnami, jejich analýza a kritika. Položení otázek po smyslu dějin a dějinnosti v minulosti, přítomnosti a budoucnosti. Má filozofie dějin budoucnost? 1. Dějiny, dějinnost, počátek dějin a dějepisectví. Herodotos, Thukydides, Platón, Aristoteles, Collingwood. Dějiny jako věda a jako filosofie. 2. Řecké a židovské pojetí dějin. Statické a cyklické versus dynamické a budoucnostní. Časovost, budoucnost, víra, dějiny jako trest, dějinná role proroků. Eliade, Rádl, Hejdánek 3. Křesťanství a římské pojetí dějin. Helenismus, stoicismus, platonismus. Augustin: Obec nebeská a pozemská 4. Kantova filozofie dějin. Domnělý počátek dějin. Příroda a rozum, otroctví a svoboda. Svobodná, občanská, kosmopolitní republika jako cíl dějin. 5. Hegelova filozofie dějin a dějiny filozofie. Dialektika ducha. Pokrok svobody. Absolutní duch. Konec dějin. 6. Marx. Dialektický a historický materialismus. Rozpory a revoluce jako hybatel dějin. 7. Nietzsche. Tři typy dějin. O užitku a škodlivosti historie. 8. Hermeneutika smyslu dějin. Hermeneutika a dějepisectví v novokantovské a novohegelovské diskusi. Dilthey, Heidegger, Gadamer, Ricoeur 9. Spor o smysl českých dějin. Masaryk, Pekař, Rádl, Patočka. Humanitní, národní či kacířský? 10. Collingwoodova Idea dějin. Popperova kritika platonismu a historismu 11. Diskuse o konci dějin: Fukuyama: nepovedený Hegel, Huntington: střet civilizací. Posthistorie. Postmoderna. 12. Jaspersova filozofie dějin, osová dějin. Mnohonásobná modernita: Eisenstadt, Arnason 13. Analytická a kritická teorie dějin: Danto, Habermas, Apel
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
|
Výstupy z učení
|
Cílem předmětu je seznámit s rozličnými filosofickými přístupy k porozumění dějinám. Předmět je koncipován chronologicky tak, aby se v něm odrážely kontrastní proměny v hodnocení dějinného vývoje.
Student se orientuje v proměnách rozličných přístupů k dějinám. Tyto přístupy dokáže porovnávat a aktualizovat s ohledem na možná porozumění současné dějinné situaci. Tím dochází ke kultivaci jeho dějinného vědomí.
|
Předpoklady
|
Absolvování předmětu je podmíněno základní orientací v dějinách filosofického myšlení a v historických souvislostech zejména vývoje Západní civilizace.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Rozhovor
Prostudování minimálně dvou titulů k filosofii dějin. Seminární práce k dané problematice v rozsahu 5-10 stran. Zkouška z odpřednášené látky.
|
Doporučená literatura
|
-
Augustin, A. O obci Boží I-II. Praha, 1950.
-
Bláha, P. Proměny filosofického uvažování nad dějinami. Ústí nad Labem, 2003. ISBN 80-7044-464-9.
-
Burckhardt, J. Úvahy o světových dějinách. Praha, 1971.
-
Collingwood, R. G. The Idea of History. Oxford, 1994.
-
Condorcet, A. Náčrt historického obrazu pokroků lidského ducha. Praha, 1968.
-
Danto, A. C. Analytical Philosophy of History. New York, 1965.
-
Eliade, M. Mýtus o věčném návratu. Praha, 1993.
-
Fukuyama, F. Poslední člověk a konec dějin. Praha, 2002.
-
Habermas, J. Auch eine Geschichte der Philosophie. Frankfurt a. M., 2019.
-
Hegel, G. W. F. Filosofie dějin. Pelhřimov, 2004.
-
Herodotos. Dějiny. Praha, 1972.
-
Jaspers, K. Vom Ursprung und Ziel der Geschichte. München, 1949.
-
Kant, I. Studie k dějinám a politice. Praha, 2013.
-
Löwith, K. Dějiny a význam dějin. Praha, 2022.
-
Marx, K. Odcizení a emancipace. Praha, 1967.
-
Nietzsche, F. Nečasové úvahy. Praha, 1990.
-
Patočka, J. Kacířské eseje o filosofii dějin. Praha, 1990.
-
Popper, K. R. Otevřená společnost a její nepřátelé I-II. Praha, 1994.
-
Rádl, E. Dějiny filosofie I. Praha, 1998.
-
Rousseau Jean Jacques. Rozpravy. Praha, 1989.
-
Spengler, O. Člověk a technika. Praha, 1997. ISBN 80-901987-6-7.
-
Thukydides. Dějiny peloponéské války. Praha, 1977.
|