|
Vyučující
|
-
Fišerová Michaela, doc. Mgr. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
Rozpis výuky v ZS 2025/26 1/ 1. 10. Organizace výuky, úvod do současné etiky 2/ 8. 10. výuka se nekoná 3/ 15. 10. Německý idealismus I: Johann G. Fichte a Friedrich W. J. von Schelling 4/ 22. 11. Německý idealismus II: Johann G. Herder a Johann W. Goethe 5/ 29. 10. Německý idealismus III: Georg W. F. Hegel 6/ 5. 11. Pozitivismus: Auguste Comte, Herbert Spencer, Emile Durkheim 7/ 12. 11. Utilitarismus a liberalismus: Jeremy Bentham a John S. Mill 8/ 19. 11. Sociální utopie a komunismus: Ludwig Feuerbach a Karl Marx 9/ 26. 11. Voluntarismus I: Arthur Schopenhauer 10/ 3. 12. Voluntarismus III: Friedrich Nietzsche 11/ 10. 12. Voluntarismus II: Soren Kierkegaard 12/ 17. 12. Závěrečné opakování 13/ 7. 1. Předtermín zkoušky
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
|
|
Výstupy z učení
|
Předmět nabízí komplexní vhled do určujících filozofických směrů 19. století. V kombinaci přednášek a textových seminářů představí hlavní filozofické problémy, pojmy, myšlenkové směry a koncepce vybraných filozofů, a to jak jednotlivě, tak i ve vzájemném srovnání a v kontextu historických souvislostí.
Znalosti filozofických směrů 19. století Znalosti představitelů, jejich děl a hlavních myšlenek filozofických směrů 19. století Znalosti historického kontextu Dovednosti práce s filozofickými texty Dovednosti interpretace
|
|
Předpoklady
|
nejsou
|
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta
Podmínky absolvování předmětu: 1) Aktivní analýza textů a diskuse v semináři. Povolené jsou max. 3 absence. 2) Prezentace referátu v příslušné hodině semináře. Referát vyloží problematiku jednoho z primárních textů v komparaci s jedním ze sekundárních textů. Prezentace musí shrnout hlavní myšlenky obou textů, definovat hlavní pojmy a vysvětlit problematiku na vybraném příkladu. Délka prezentace min. 30 minut, poté následuje diskuse se studenty a vyučující. 3) Závěrečné zkoušení formou ústní zkoušky v předtermínu a ve vypsaných termínech ve zkouškovém období.
|
|
Doporučená literatura
|
-
FICHTE, Johann Gottlieb. O pojmu vědosloví: Druhý úvod do vědosloví ; Pokus o nové podání vědosloví. ISBN 9788070072806.
-
Friedrich Nietzsche. Genealogie morálky: polemika, Aurora, Praha. 2002.
-
Hegel, G. W. F. Filosofie, umění a náboženství a jejich vztah k mravnosti a státu (pouze pasáž o dějinách), Praha. 1943.
-
Jaeschke, Walter, Arndt, Aaron. Německá klasická filosofie II. Prhaa. Oikoymenh, 2015.
-
Marx, Karl. Výrobní proces kapitálu. Díl první. Praha: Svoboda, 1978.
-
Mill, John Stuart. Vybrané spisy o etice, společnosti a politice I.. Praha: Oikoymenh, 2016.
-
Röd Wolfgang. Německá klasická filosofie I. Praha, 2015.
-
S. Kierkegaard. Bázeň a chvění. Praha: Svoboda, 1993.
-
Schopenhauer, Arthur. Svět jako vůle a představa I a II. Pelhřimov, 1997.
-
von Schelling, Friedrich W. J. Filosofické zkoumání svobody. Praha: Oikoymenh.
|