Vyučující
|
|
Obsah předmětu
|
1) Význam slova "metafyzika", proměny pojetí metafyziky v dějinách. 2) Otázka možnosti metafyziky, Kantova kritika metafyziky 3) Problémy tradiční metafyziky: platonismus vs. aristotelismus, jsoucno a bytí, pojem jsoucna, principy jsoucna, vlastnosti jsoucna, univerzálie; 4) Analytická metafyzika: inspirace a vznik; existence; individua a vlastnosti; modlaity, dispozice a možné světy; otázka esencialismu; kauzalita; determinismus vs. libertarianismus; rozlišení fyzikálního a mentálního: monismy a dualismy.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
|
Výstupy z učení
|
Cílem kurzu je jednak seznámit studenta s pojmem a dějinami metafyziky, a jednak jej uvést do soudobé analytické metafyziky.
Student získá schopnost rozlišit metafyzické hledisko od jiných přístupů a znalost základních linií dějin metafyziky. Obeznámí se s hlavními tématy metafyziky, osvojí si soudobé metodické přístupy k metafyzice.
|
Předpoklady
|
Nevyžadují se speciální prerekvizity.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Písemná zkouška, Systematické pozorování studenta
Student se v průběhu semestru sleduje přednášky, zajímá se o probíraná témata a promýšlí je. Aktivně spolupracuje na cvičeních. Závěrečný písemný test obnáší dvě náhodně vybrané otázky týkající se probrané látky.
|
Doporučená literatura
|
-
Aristoteles. Metafyzika. Praha, 2003. ISBN 8086027198.
-
Loux, M. Metaphysics. A Contemporary Introduction; Routledge. New York, London, 2006. ISBN 0-19-875253-9.
-
Reale, G. Platón; OIKOYMENH. Praha, 2005. ISBN 80-86005-23-2.
-
Schmidinger, H. Úvod do metafyziky; OIKOYMNEH. Praha, 2012. ISBN 978-80-7298-417-6.
-
Svoboda, D. Metafyzické myšlení Tomáše Akvinského; Krystal OP. Praha, 2012. ISBN 978-80-87183-40-3.
|