Vyučující
|
-
Klouda Jiří, Mgr. Ph.D.
-
Moural Josef, doc. RNDr. CSc.
|
Obsah předmětu
|
1. Východiska novověké filosofie: intelektuální situace pozdního 16. a raného 17. století. Základní charakteristika novověké filosofie, její hlavní etapy. 2. -3. René Descartes. 4. Descartovi současníci a následovníci: Thomas Hobbes, Marin Mersenne, Pierre Gassendi, Antoine Arnauld a okasionalisté. 5.-6. Budovatelé: Baruch Spinoza, Nicolas Malebranche, Gottfried Wilhelm Leibniz, 7. John Locke, George Berkeley. 8.-9. Osvícenství: Pierre Bayle, Isaac Newton, francouzští osvícenci, 10.-11. David Hume. 12. -13. Immanuel Kant.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
|
Výstupy z učení
|
Jedná se o přehledový předmět dějin filosofie, který navazuje na dva předcházející (starověk, středověk + renesance), které dovedly látku do první čtvrtiny 17. století. Jsou probírány hlavní postavy a témata novověké filosofie.
Student je schopen připravit si přednášku/výuku o rozsahu 20 minut na každé z probíraných témat a studovat dál samostatně méně obtížnou primární i sekundární literaturu.
|
Předpoklady
|
ne
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Známkou
Zvládnutí odpřednášené látky. Účast na semináři, příprava na něj a 1x shrnutí předcházejícího semináře
|
Doporučená literatura
|
-
D. Hume. Zkoumání o lidském rozumu. Praha, 1996. ISBN 80-205-0521-0.
-
H. Höffding, J. Král. Přehledné dějiny filosofie, s. 93-154. xerox. Praha, 1941.
-
R. Descartes. Meditace o první filosofii. Praha, 2010. ISBN 978-80-7298-427-5.
|