Vyučující
|
|
Obsah předmětu
|
Na semináři budou diskutována zejména následující témata: - pojem filosofie, její smysl a různé filosofické "étosy". - pojem arché/principu - poznání a skutečnost - vnímámí, myšlení, pojem - pravda, jistota - objektivita a subjektivita - substance a akcident - esence a existence - transcendence, transcendentalita - člověk-duše-mysl. Zároveň bude otevřen prostor pro diskusi nad nad náměty studentů.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Demonstrace
|
Výstupy z učení
|
Uvedení do základních filosofických pojmů, otázek a přístupů k jejich řešení. Konfrontace platónsko-aristotelského paradigmatu s novověkým myšlením především od Descarta po Kanta, s přesahy k vybraným přístupům 19. a 20. století.
Student získá schopnost typicky filosofického stylu uvažování a vyjadřování. Zároveň se zorientuje v určitých význačných konturách filosofie jako dějinného jevu. Zejména student dále získá tyto odborné znalosti: - dokáže definovat základní filosofické pojmy - umí specifikovat odlišnost Aristotelova, Descartova a Kantova pojetí filosofie - dokáže objasnit smysl filosofie a filosofického postoje umí charakterizovat (jakýkoli) filosofický postoj postižením jeho základních pojmů
|
Předpoklady
|
Nevyžadují se speciální prerekvizity.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Písemná zkouška, Systematické pozorování studenta
Student se v průběhu semestru sleduje přednášky, zajímá se o probíraná témata a promýšlí je. Aktivně spolupracuje na cvičeních. Závěrečný písemný test obnáší výběr otázek týkajících se probrané látky.
|
Doporučená literatura
|
-
Aristoteles. Metafyzika. Praha, 2003. ISBN 8086027198.
-
AZENBACHER, A. Úvod do filosofie. Praha, 2010.
-
Descartes. Meditace o první filosofii. Praha, 2001.
-
Heidegger, M. O pravdě a Bytí. Praha, 1993.
-
Kant, I. Kritika čistého rozumu. Praha, 2001.
|