Vyučující
|
|
Obsah předmětu
|
Teoretické základy 1. Pojem argumentu 2. Úspěšný a neúspěšný argument. Logická správnost, epistemická vs. psychologická účinnost. 3. Pojem epistemické povinnosti; racionalita 4. Pojem namítání. Břemeno důkazu Praktické cvičení: argumentace v přirozeném jazyce 1. Analýza soudu v přirozeném jazyce: subjekt a predikát 2. Sylogismus v přirozeném jazyce: tvorba a rozpoznání. 3. Hledání středního pojmu 4. Odhalení zamlčené premisy 5. Tvorba námitek; distinkce 6. Reakce na námitky 7. Praktická syntéza: nácvik argumentace a namítání. 8. Sókratovský dialog
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
|
Výstupy z učení
|
Pochopit podstatu a cíle argumentace a získat zběhlost v základních argumentačních postupech.
- Student rozumí základním pojmům teorie argumentace (subjekt, predikát, soud, premisa, závěr, střední pojem, vyplývání, logická správnost, epistemická účinnost, epistemická povinnost a podloženost, argument, sylogismus, námitka, distinkce). - Student dovede v praxi rozpoznat argument, sylogismus; jeho subjekt, predikát a střední pojem; dovede posoudit jeho platnost. - Student dovede odhalit zamlčenou premisu argumentace. - Student dovede sestrojit argument a reagovat na námitky. - Student dovede správně namítat. Umí při namítání použít techniku distinkcí. - Student umí použít techniku sókratovského diologu.
|
Předpoklady
|
Nejsou.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Ústní zkouška, Písemná zkouška, Analýza výkonů studenta, Systematické pozorování studenta
Zápočet bude udělen za aktivní účast po čas celého semináře (min. 80 % účast) a za závěrečnou praktickou zkoušku, na kterou si studenti po dohodě s vyučujícím ve skupině připraví nějakou kontroverzní tezi podloženou argumentací, kterou budou na společném setkání prezentovat a hájit proti argumentům oponentů a z pléna.
|
Doporučená literatura
|
-
Novák L., Dvořák P. Úvod do logiky aristotelské tradice. České Budějovice, 2007. ISBN 978-80-7040-959-6.
-
Sousedík, P. Logika pro studenty humanitních oborů.
-
Tugendhat, Ernst. Logicko-sémantická propedeutika. Praha: Rezek, 1997. ISBN 80-86027-02-3.
|