|
Vyučující
|
-
Fišerová Michaela, doc. Mgr. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
I. kapitola. Filozofické vymezení pojmů člověk a zvíře: antika, středověk, novověk 2/ 7. 10. Antická etika a mytologie: rozlišení duše u lidí a zvířat 3/ 14. 10. Středověká a renesanční poetika bestiálního jako (ne)lidského 4/ 21. 11. Definice člověka v novověku: osvícenské rozlišení lidské a zvířecí mysli 5/ 28. 10. Schelling, Herder, Schopenhauer: animalita v romantismu a voluntarismu 6/ 4. 11. Darwinova evoluce druhů a Lorenzova etologie II. kapitola. Současné interdisciplinární přesahy: estetika a poetika animality 7/ 11. 11. Heidegger, Merlerau-Ponty a fenomenologie animality 8/ 18. 11. Derrida, Burgatová a dekonstrukce zoopoetiky 9/ 25. 11. Deleuze a Guattari o tvořivosti a stávání se zvířecím III. kapitola. Současné interdisciplinární přesahy: etika a politika animality 10/ 2. 12. Bentham, Singer, Regan: etická starost o zvíření utrpení 11/ 9. 12. Nussbaum, Berger a diskursivní rámování zvířecího 12/ 16. 12. Harraway, Calarco: posthumanismus a mezidruhová etika 13/ 6. 1. Předtermín závěrečného testu
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
|
Přednášení, Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
|
|
Výstupy z učení
|
Předmět seznamuje studenty se západní tradicí filozofického chápání pojmů člověka a zvířete, resp. humanity a animality. Jeho záměrem je uvést do četby stěžejních filosofických příspěvků k této problematice, a to zejména z hlediska dvou různých přístupů: eticko-politických a esteticko-poetických. Každá z uvedených linií filosofického myšlení umožňuje jiné pojetí a vede k několika pohledům v dané perspektivě. Záměrem četby vybraných textů bude tyto přístupy rozlišit, srovnat a navrhou oblasti jejich možného uplatnění na příkladech z historické a současné praxe lidského zacházení se zvířaty.
Student se zorientuje v západním metafyzickém myšlení v rovině filosofického pojetí pojmů člověka a zvířete. Pomocí četby reprezentativního výběru těxtů z oblasti etiky a estetiky porozumí vzájemné závislosti v kontrastních definicích těchto pojmů. Na základě srovnání jednotlivých přístupů rozkryje různé filosofické záměry a předpojetí podmiňující koncepci rozdílů a podobností mezi animalitou a humanitou. Student tím získá znalost historického vývoje západní filosofické tradice úvah o lidském a zvířecím, kulturním a přírodním. Tato znalost mu umožní zvářit míru využitelnosti starších i novějších přístupů k problémům evoluce, konkurence, symbiózy a ochrany druhů v kontextu environmentálních otázek ssoučasnosti.
|
|
Předpoklady
|
1. absolvování tohoto kurzu není podmíněno absolvováním jiného kurzu 2. znalost anglického jazyka
|
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Esej, Analýza výkonů studenta
Podmínky absolvování předmětu: 1) Závěrečné zkoušení formou písemného testu, který se bude konat v předtermínu a ve vypsaných termínech ve zkouškovém období. Zájemci můžou nahradit písemný test prezentací referátu jednoho z vybraných textů v příslušné hodině semináře. Prezentace musí shrnout hlavní myšlenky díla, definovat hlavní pojmy a vysvětlit problematiku na vybraném příkladu. Délka prezentace min. 20 minut, poté následuje diskuse se studenty a vyučující. V rámci předmětu bude prostor pro maximálně 1 referát v hodině, tzn. max. 9 referátů za celý semestr. Ostatní studenti budou stát standardní závěrečný text z probraného učiva. 2) Aktivní analýza textů a diskuse v semináři. Povolené jsou max. 3 absence.
|
|
Doporučená literatura
|
-
Aristoteles. Člověk a příroda. .
-
Berger, John. O pohledu. .
-
Burgatová, Florence. Svoboda a neklid zvířecího života. .
-
Condillac, E. Treatise on Animals. .
-
Deleuze, G., Guattari, F. Tisíc plošin. .
-
Derrida, Jacques. The Animal that Therefore I Am. .
-
Harraway, Donna. When Species Meet. .
-
Herder, J.G. Uměním k lidskosti. .
-
Lorenz, Konrad. Takzvané zlo. .
-
Singer, Peter. Osvobození zvířat. .
|