Vyučující
|
-
Holub Pavel, PhDr. Bc. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Výuka předmětu v prezenční formě zahrnuje tato témata po jednotlivých týdnech: 1. Výstavy a archiválie (vystavování v archivu, doporučení, postupy) 2. Výstavy archiválií mimo archiv (zápůjčky, banerové prezentace) 3. Struktura výstavy archivního kulturního dědictví 4. Scénář k výstavě 5. Spolupráce škol (základní a střední) s archivy (didaktika) 6. Ediční činnost (archiv jako jedno z míst vydavatelských aktivit na poli historie) 7. Vlastivědné sborníky jako součást prezentace historie regionu a zapojení archivářů (redakční práce) 8. Veřejná média a archivy (propagace výstav, spolupráce s novináři) 9. Den archivů jako prostředek propagace nejen českého archivnictví 10.-14. Příprava výstavního projektu formou skupinové spolupráce
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Demonstrace
|
Výstupy z učení
|
Předmět si klade za cíl představit archivnictví jako obor oslovující širokou veřejnost různou formou akcí. Archivy se snaží pomocí výstav, představením témat z historie regionu či účastí archivářů v televizních pořadech promlouvat k veřejnosti a legitimizovat tak jeden ze smyslů existence archivů, totiž podílet se na utváření identity člověka v regionu v kontextu kulturních vazeb. Prezentace národního kulturního dědictví může získat různé formy, především pak v současné době může využívat možnosti digitálního prostředí, 3D aj. Součástí předmětu by měla být i praktická aplikace poznatků při návrhu či koncipování výstavy na vybrané téma.
Studenti dokáží zvládnout a definovat podobu a formy prezentace archivů a archiválií.
|
Předpoklady
|
Nejsou
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta, Rozhovor
Studenti se v rámci samostudia zabývají tématy zahrnutými v povinné literatuře a zejména v opoře předmětu, úkoly zadanými v prezenční části výuky či ve výukovém systému Moodle a dále na základě aktuálních konzultací s pedagogem realizovaných prostřednictvím komunikačního fóra v Moodlu či jinou elektronickou formou.
|
Doporučená literatura
|
-
Emilie Benešová a kol. Aby na nic a na nikoho nebylo zapomenuto. K jubileu ústředního archivu českého státu 1954-2004. Praha, 2004.
-
Pavol Tišliar, Tomáš Černušák, Irena Loskotová. Výstava v archivu. Teorie a praxe.. Brno, 2019.
|