Vyučující
|
-
Velička Tomáš, doc. Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Úvod do semináře, seznámení s průběhem, formulace dílčích úkolů. 2. Prezentace témat bakalářských prací (téma, prameny, literatura, metoda, členění práce, problémy). 3.-4. Charakter odborného textu, jeho zásady, typy a nároky. 5. Kvalifikační práce jeho specifický typ odborného textu (hlavní principy, součásti, typické nedostatky). 6. Bakalářské práce - analýza konkrétních ukázek (ukázky "špatných a dobrých" příkladů, typické problémy). 7. Prezentace výsledků odborné práce (principy, nároky, požadavky, prostředky, typické nedostatky). 8. Zásady mluveného odborného projevu (zásady a prostředky prezentování, typické nedostatky). 9. Prezentace bakalářské práce jako specifický typ odborného projevu. 10.-14. Praktický nácvik obhajoby, hodnocení, diskuse.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
|
Výstupy z učení
|
Hlavím cílem kurzu je dovést studenty k úspěšnému dokončení a obhájení bakalářské práce. Uvedený kurz si klade za cíl poskytnout studentům k danému úkolu co nejširší míru podpory, zároveň ovšem jejich postup dílčím způsobem kontrolovat a korigovat. Samotný kurz je realizován ve třech specifických úrovních. V tomto rámci bude v průběhu kurzu pozornost studentů nejprve zaměřena k problematice odborného (historického) textu, v jehož intencích bude obecněji probírána struktura a charakter jednotlivých částí bakalářské práce. Vedle obecné charakteristiky zde bude podstatnou součástí výuky i kriticky zaměřená práce s konkrétními materiály v podobě různých typů (a úrovně) textu odborného charakteru i vybraných příkladů již realizovaných kvalifikačních prací. Další část výuky bude již posléze orientována k přímé podpoře dokončování bakalářské práce. Podkladem pro tuto etapu se stanou dílčí individuální i společné konzultace a diskuzní bloky, v jejichž rámci studenti představí výsledky své badatelské práce i problémy, které bylo nutno překonat. Práci svých kolegů prostřednictvím diskuse hodnotí a ověřují tak kvalitu a relevanci dosažených výsledků i způsob jejich formulace. Poslední okruh, který je v rámci kurzu realizován, se zaměřuje již výhradně k průpravě vlastní obhajoby kvalifikační práce, resp. obecněji mluvenou formu prezentace výsledků odborné badatelské činnosti. Student by zde měl získat vhodný podklad pro prezentaci a kvalitní formulaci celkového pojetí svého badatelského výkonu, vlastní metodiky zpracování a především významu dosžených výsledků.
Student ovládá způsob členění bakalářské práce, zná teoretická východiska pro tvorbu odborného textu. Dokáže své téma prezentovat v mluvené podobě. Je schopen o problematice, v níž ve své bakalářské práci pojednává, věcně diskutovat.
|
Předpoklady
|
Nejsou
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta, Rozhovor
Podkladem pro udělení zápočtu je zejména aktivní účast v kurzu (docházka, účast v diskusi). Plnění průběžných úkolů (zhodnocení ukázek odborného textu, modelových bakalářských prací, prezentací, schopnost vedení diskuse).
|
Doporučená literatura
|
-
ECO, U. Jak napsat diplomovou práci. Olomouc, 1997.
-
ŠANDEROVÁ, J. Jak číst a psát odborný text ve společenských vědách. Praha, 2007.
-
ŠIROKÝ, J. Tvoříme a publikujeme odborné texty. Brno, 2011.
-
VOREL, P., ČMEJKROVÁ, S. - DANEŠ, F. - SVĚTLÁ, J. Jak napsat odborný text. Praha, 1999.
|