Vyučující
|
-
Velička Tomáš, doc. Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Kritéria a způsoby přejímání písemností do archivů 2. Základní pořádací principy 3. Nová základní pravidla pro pořádání archiválií 4. Evidence archiválií a tvorba zpřístupňovacích pomůcek I. 5. Evidence archiválií a tvorba zpřístupňovacích pomůcek II. 6. Mezinárodní standardy pro popis archiválií 7. Ochrana archiválií 8. Archivnictví v zahraničí 9. Archivnictví v zahraničí 10. Archivnictví v zahraničí 11. Využívání archiválií I. 12. Využívání archiválií II. 13. Archivní technika 14. Vzdělávání archvivářů I. 15. Vzdělávání archivářů II.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
|
Výstupy z učení
|
Cílem kurzu Úvod do archivnictví II je pozornost soustředěna k problému přebírání písemností do archivů, jejich následné nakládání s nimi (evidence, pořádání). Prostor dostává i představení způsobů zpracování archiválií, které je v poslední době určeny především několika mezinárodními standardy pro zpracování tohoto materiálu v paměťových institucích. Posluchači jsou rovněž seznámeni se současným stavem archivnictví v Evropě a ve světě, kde se nezřídka řeší podobné problémy a výzvy, jako v České republice. Dalším stupněm práce s archiváliemi je poté jejich využívání a prezentace. Pozornost je rovněž věnována základním otázkám spojeným technickou stránkou péče o archviálie a jejich vhodnému uložení v archivních depozitářích. Studenti dostávají i informaci o vývoji archivního vzdělávání ve světě i v České republice.
Student dokáže definovat kritéria přejímání písemností do archivů, stejně jako uvést základní pořádací principy. Je schopen přiblížit formu evidence archiválií a tvorbu zpřístupňovacích pomůcek. Dokáže referovat o současném stavu archivnictví v zahraničí. Stejně tak dokáže definovat problematiku využívání archiválií, archivní techniku a je schopen podat informace i minulosti a současnosti archivního vzdělávání.
|
Předpoklady
|
Úvod do archivnictví I.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Ústní zkouška, Rozhovor, Systematické pozorování studenta
Zkouška bude mít podobu ústního přezkoušení z probrané látky.
|
Doporučená literatura
|
-
Ludmila Sulitková. Archivnictví a spisová služba. Ústí nad Labem, 2017.
-
Václav Rameš. Slovník pro historiky a návštěvníky archivů. Praha, 2005.
|