Vyučující
|
|
Obsah předmětu
|
1. Databázové standardy v paměťových institucích 2. Konceptuální model CAM a funkce entit 3. Rozbor a popis jednotlivých tříd entit 4. Aplikace entit (přístupových bodů) v pořádacích systémech archivů
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
|
Výstupy z učení
|
Při tvorbě popisu archiválií v archivních pomůckách vytvářených podle nových základních pravidel, je třeba vytvářet a připojovat k jednotkám popisu záznamy o entitách, ze kterých následně vznikají přístupové body a rejstříky. Přístupové body jsou jména, termíny, klíčová slova, fráze nebo kódy použitelné k vyhledání, identifikaci a lokalizaci jednotek popisu. Rejstříky jsou abecedně uspořádané ukazatele, které prostřednictvím přístupových bodů slouží k podrobné orientaci v obsahu jednoho archivního souboru, jeho části nebo v obsahu více archivních souborů. Tato standardizovaná hesla umožňují parametrické, sémantické a strojové vyhledávání a zpřístupnění jednotek popisu ve vyšší kvalitě, než je tomu u běžného plnotextového (fulltextového) vyhledávání. Při tvorbě přístupových bodů bude využívána databáze zvaná CAM (Centrální archivní modul). Jednotlivé archivy budou do této databáze přispívat novými záznamy a zároveň z ní již vytvořené záznamy přebírat, případně je opravovat a doplňovat. Předmět seznámí posluchače s konceptem úložiště CAM, s jeho funkcemi a s principem kategorizace, popisu a tvorby přístupových bodů.
Studenti v případě úspěšného absolvování budou znát databázové standardy v knihovnách, archivech apod., zvládnou základní orientaci v databázi CAM. Dokáží správně určit a zařadit entity do příslušných tříd a odpovídajícím způsobem je popsat. K archivnímu popisu většiny běžných archiválií zvládnou připojit správné entity (přístupové body).
|
Předpoklady
|
Prerekvizita: IT technologie v archivnictví.
KAPV/KBA41
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Písemná zkouška
Po skončení kurzu jsou znalosti studentů ověřeny formou písemného testu.
|
Doporučená literatura
|
-
Kolektiv autorů. Interoperabilita v paměťových institucích: INTERPI. Praha, 2015.
-
Michal Wanner. Základní pravidla pro zpracování archiválií. Praha, 2015.
|