Vyučující
|
|
Obsah předmětu
|
1. Gramatická pravidla současné češtiny 2. Specifika odborného textu 3. Český jazyk v historickém vývoji 4. Český jazyk v pramenné základně
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
|
Výstupy z učení
|
Předmět si klade za cíl zprostředkovat studentům informace ve třech základních okruzích. Základní a vstupní okruh kurzu je orientován na aktuální problematiku českého jazyka, představuje nutnou vstupní revizi znalostí studenta ve věci gramatické, lexikální i stylistické stránky. Dílčím způsobem zde bude uvedena aktuální kodifikace jazyka, pozornost studentů bude zaměřena k problematickým jevům v každodenní písemné a mluvené komunikaci. V druhém okruhu bude pozornost zaměřena k požadavkům a náležitostem i postupům tvorby a prezentace odborného textu, a to v kontextu oboru a požadavku prezentace odborných textů, která se od absolventa studia očekává. S tímto aspektem pak souvisí i poslední závažné dílčí téma prvního okruhu, které zaměří pozornost studenta ke spektru zásad typografických náležitostí odborného textu (s ohledem na novou typografickou normu - ČSN 01 6910).
Dovednosti a způsobilosti směřují ke dvěma úrovním: 1) Obecné a teoretické aspekty oboru: - student dokáže základním způsobem charakterizovat vývoj českého jazyka, rámcově osvětlí charakter jednotlivých etap jazykového vývoje a vysvětlí hlavní změny, které etapy přinesly. - dokáže rozlišit funkční styly jazyka se zaměřením na odborný text. V jeho případě ovládá základní principy - členění textu, stylistika, dokáže odpovídajícím způsobem využít odborné terminologie - ovládá základní pravidla počítačové typografie 2) Praktické části kurzu: Kurz se zaměřuje v konkrétní a praktické úrovni na zvládnutí gramatických, syntaktických a stylistických pravidel jazyka. V tomto ohledu jde o snahu směřující k vyrovnání jazykových dovedností u těch studentů, kteří vykazují nejen v odborném, ale každodenním využívání písemného i jazykového projevu nedostatky. Student si v tomto ohledu osvojí (či zopakuje) základní hláskoslovné, slovotvorné i lexikální pravidla a prvky.
|
Předpoklady
|
Nejsou
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Písemná zkouška, Analýza výkonů studenta, Rozbor jazykového projevu studenta
- aktivní účast v prezenční části výuky - vypracování dílčích úkolů v průběhu semestru, úkoly jsou zadávány s ohledem na aktuální znalosti - úspěšné absolvování zápočtového testu na 75 %
|
Doporučená literatura
|
-
Norma ČSN 01 6910 Úprava dokumentů zpracovaných textovými procesory.
-
ČECHOVÁ, M. a kol. Čeština, řeč a jazyk. Praha, 1995.
-
PRAVDOVÁ, M. - SVOBODOVÁ, I. Akademická příručka českého jazyka. Praha, 2014.
|