|
Vyučující
|
-
Zeman Václav, PhDr. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
Výuka předmětu v kombinované formě shrnuje tato témata po jednotlivých výukových blocích: 1. Novogotické písmo ? vznik, předpoklady dalšího vývoje, teritoriální rozšíření 2. Novogotické písmo 16. - 17. stol. 3. Novogotické písmo 18. stol. 4. Novogotické písmo 19.-20. stol. Studenti se v rámci samostudia zabývají čtením novověkých rukopisných textů za využití opory předmětu a paleografických čítanek, úkoly zadanými v prezenční části výuky či ve výukovém systému Moodle a dále na základě individuálních konzultací s pedagogem realizovaných i prostřednictvím komunikačního fóra v Moodlu či jinou elektronickou formou.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
|
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
|
|
Výstupy z učení
|
Kurz seznamuje studenty s vývojem a hlavními druhy latinského písma od konce středověku. Cílem kursu je osvojit si základní teoretické minimum, ale především se prakticky naučit základy čtení písem, jimiž jsou psány texty pramenů v českých zemích. Důraz je položen na individuální a společnou četbu vybraných pramenů, přičemž se vždy postupuje od jednodušších textů, které stojí na nejvyšším stupni kaligrafie, až k textům nejzběžnějším, psaným kurzivními písmy. Kurs umožní seznámit se s vývojem novogotického a humanistického písma a prakticky se naučit základy čtení těchto písem, jimiž jsou v českých zemích psány novověké texty od počátku 16. do 20. století. Zatímco písmu humanistickému je zde věnována menší pozornost, neboť je to písmo, jímž v této době byly psány výhradně jazykově latinské texty, nepoměrně více prostoru dostává výklad a instruované čtení novogotického písma. Adekvátní pozornost se věnuje písmu jak tištěnému, tak psanému (na něž je z pochopitelných důvodů položen důraz).
Studenti ovládají v teoretické rovině vývoj písma v novověku. Jsou schopni charakterizovat základní vývojové fáze, stejně jako popsat proměny užívání písma v této době. Dokáží číst středně obtížné texty z tohoto období. Rovněž ovládají systém základních zkratek vyskytujících se v diplomatických pramenech.
|
|
Předpoklady
|
Nejsou
|
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta, Didaktický test
Písemný test ? transliterace novověkého textu.
|
|
Doporučená literatura
|
|