Vyučující
|
-
Škvára Martin, Mgr.
-
Obrová Lucie, Mgr.
|
Obsah předmětu
|
1. Románský sloh. 2. Gotika. 3. Baroko. 4. Renesance. 5. Šlechta, šlechtické tituly. 6. Měšťanstvo, středověká a ranně novověká města. 7. Víra, církev, reformace. 8. Středověk. 9. Novověk. 10. Moderní doba. 11. I. a II. světová válka. 12. Archivnictví. 13. Pomocné vědy historické. Texty budou vybírány na základě zájmu studujících, cílem je co nejvíce rozšířit slovní zásobu k jednotlivým tématům a rozvinout schopnost práce s texty.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
|
Výstupy z učení
|
Cílem předmětu je zejména schopnost porozumění odborným textům z oboru historie, kulturně historické regionalistiky, archivnictví a pomocných věd historických. Výuka probíhá na základě konkrétních tematicky zaměřených textů, soustředí se zejména na porozumění slovní zásobě, na procvičení formulací a vazeb typických pro odborný jazyk z oblasti historie, paralelně je vysvětlována gramatika k jednotlivým morfologickým a syntaktickým jevům dle potřeby. Výuka probíhá v německém jazyce a jejím těžištěm je odborný jazyk. Je nezbytná domácí příprava v podobě krátkých překladů z němčiny či referátů na odborné téma v němčině.
Schopnost číst historické texty v němčině a porozumět jejich obsahu. Schopnost jednoduše se vyjádřit k odborným tématům. Za pomoci slovníku a jiných pomůcek vytvořit jednoduchý referát na téma, které je těžištěm studia (např. téma magisterské nebo bakalářské práce).
|
Předpoklady
|
Předpokládá se vstupní jazyková kompetence minimálně na úrovni A2 Evropského referenčního rámce pro němčinu. Nezbytná je alespoň pasivní znalost minulého času a trpného rodu a s tím související větné konstrukce v němčině (větný rámec). Kurz není určen pro začátečníky.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Esej, Analýza výkonů studenta, Rozbor jazykového projevu studenta
Pravidelná účast na cvičeních, systematická příprava, aktivní spolupráce, vypracovávání dílčích domácích úkolů, přednesení krátkého referátu na dané téma. Prioritou je alespoň pasivní zvládnutí příslušné slovní zásoby.
|
Doporučená literatura
|
-
A. Breitsameter, S. Glas-Peters, A. Pude. Menschen A2.1 Deutsch als Fremdsprache Arbeitsbuch. Německo, 2017. ISBN 978-3-19-311902-5.
-
D. Dusilová- M. Ebel- R. Geodert- L. Vachalovská. Cvičebnice německé gramatiky. Praha, 1998.
-
Dudenredaktion. Standardwörterbuch Deutsch als Fremdsprache. Německo, 2018.
-
H. Dreyer, R. Schmitt. Lehr- und Übungsbuch der deutschen Grammatik. Německo, 2006.
-
Ch. Habersack, A. Pude, F. Specht. Menschen A2.1 Deutsch als Fremdsprache Kursbuch. Německo, 2017. ISBN 978-3-19-301902-8.
|