Vyučující
|
-
Škvára Martin, Mgr.
-
Dumchak Iryna, doc. CSc.
|
Obsah předmětu
|
1. Úvod do semináře 2. Moderní ukrajinská historie, boj za svobodu 3. Ukrajina a východoevropské země 4. Ukrajinská diaspora v Evropě 5. Ukrajinská identita, východ se setkává se západem 6. Post-sovětské dědictví 7. Ukrajinská historie, Holodomor 8. Ukrajinská historie, staletá genocida ukrajinců 9. Ukrajinská kulturní diversita 10. Národní charakter Ukrajiny a politika 11. Kultura a společnost po Černobylu: nukleární (ne)reprezentace 12. Přítomnost a budoucnost ukrajinské společnosti: dekolonizace kultury společnosti 13. Cesta k nezávislosti 14. Test
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
|
Výstupy z učení
|
V semináři budou studenti seznámeni s přehledem literatury, vizuálního umění a se společenským myšlením, které vzniklo na Ukrajině a v ukrajinské diaspoře od získání nezávislosti v roce 1991. V úvodu budou studenti seznámeni s literárními, filmovými a společenskovědními díly dvou milníků současné ukrajinské historie, které formovaly sociálně politický život současné Ukrajiny: oranžovou revolucí roku 2004 a euromaidanem 2013-14. Analýzou těchto společenských událostí a jejich formativní rolí, která vytvářela ukrajinskou identitu a prozápadní orientaci prozkoumáme její etnickou, sociální a kulturní diverzitu, její politickou geografii a různá pojetí její historie. Kurz prozkoumá způsoby, jakými se literatura a společenské vědy vypořádaly se společenskými a politickými tématy v různých obdobích katastrof (genocida, válka, přesídlení, exil, krize životního prostředí) a sociálními problémy (korupce, chudoba, nerovnost pohlaví a diskriminace). Jak formuje jazyk způsob, jakým přemýšlíme o společnosti? Jakou roli hrají společenské vědy a vzdělávání v případech politické a sociální spravedlnosti? Čtení textů a sledování fílmů nám umožní podívat se i na starší historické události, které ovlivňují přítomnost. Co se týče geopolitických témat otevřených v Ukrajině po roce 1991 je třeba prozkoumat Velikou Rus jako ranně středověké království, pokus ukrajinských kozáků o vytvoření státu, ruské impérium a Ukrajinskou národní republiku a především sovětské dědictví. Pochopení těchto událostí nám umožní analyzovat rusko-ukrajinskou válku z hlediska střetu identit a globální geopolitiky.
Kromě seznámení se s pestrou škálou zdrojů - textů, fikce, poezie, filmů, fotografií, filozofických esejí a akademických textů se studenti naučí: - analyzovat a interpretovat historicky neznámé a obtížné texty z kultruně neznámého prostředí - kriticky přemýšlet o tom co vidí, čtou a slyší - konstruovat přesvědčivé argumenty za použití multimodální analýzy a konvencí akademického psaní - být citliví k rozličným kulturám a společenským uspořádáním dnešního světa - aplikovat svoje intelektuální a tvořivé zájmy vzhledem k ukrajinské kultuře a historii
|
Předpoklady
|
- úroveň anglického jazyka minimálně B1
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Známkou, Písemná zkouška, Analýza výkonů studenta, Didaktický test, Rozhovor
- 70% účast - krátké prezentace, panelové diskuze (7-10 minutové otázky a odpovědi o zadaných textech (2-3 studenti na téma) - test nebo esej (volitelné)
|
Doporučená literatura
|
-
Serhii Plokhy. The Gates of Europe. Penguin, 2016. ISBN 978-0-141-9861-4.
|