|
Vyučující
|
|
|
|
Obsah předmětu
|
1.Didaktická rekonstrukce: reflexe hospitační činnosti v rámci pedagogické praxe 2. Didaktická rekonstrukce: reflexe výuky - nastavování, naplňování a ověřování dosažených výukových cílů 3. Tvoříme suportivní prostředí školního zařízení (kooperace) 4. Reflexe příběhu výuky: rozvoj didaktických znalostí obsahu a pedagogického stylu 5. Zvládnutí edukačního procesu na 2. stupni ZŠ 6. Opakování ve výuce daného předmětu. Hodnocení, testování, zpětná vazba ve 7. Učitelské a žákovské portfolio 8. Zvládnutí edukačního procesu v daném předmětu na SŠ 9. Současné inspirace výuky (z vlastní studentské praxe)
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
|
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Pozorování, Demonstrace, Projekce (statická, dynamická), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
|
|
Výstupy z učení
|
Hlavním cílem předmětu je umožnit studentům reflektovat svou pedagogickou praxi, na základě srovnání vlastní pedagogické zkušenosti s teoretickými výstupy obecné i oborových didaktik identifikovat vlastní pedagogický styl, svá pozitiva, provádět reflexi vlastní pedagogické činnosti, případně hledat prostředky k zlepšení. 2.1-2.5, 4.2, 6.1, 6.2, 6.3
Na základě teoretické výuky a vykonaných praxí získává student rozmanité a konkretizované evaluační nástroje, reflektují moderní didaktickými postupy z konkrétní školní praxe a zároveň je aplikují ve svých portfoliích. Revidované studentské portfolio je základním výstupem i z tohoto předmětu. Student nevytváří portfolio nové, ale promýšlí a upravuje své předchozí výstupy.
|
|
Předpoklady
|
FF1/011 ? Přípravný seminář k pedagogické praxi FF1/012 ? Průběžná pedagogická praxe FF1/013 ? Souvislá pedagogická praxe I FF1/014 ? Souvislá pedagogická praxe II
|
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta, Rozbor jazykového projevu studenta, Rozhovor, Systematické pozorování studenta, Rozbor portfolia studenta, Hospitace
Reflektované pedagogické portfolio Součástí je také příprava na závěrečnou práci z didaktiky daného předmětu: vzorová příprava (varianta 1), respektive didaktická analýza vybraného tematického celku (varianta 2). Varianta 1: a) slovo na úvod (filosofie výuky), b) tematický celek v konceptu výuky oboru, c) určení vyučovací hodiny, d) téma, e) cíle, f) základní učivo, g) pomůcky, h) metodický postup, i) poznámky, j) literatura: viz charakteristika didaktické části SZZ. Varianta 2: a) analýza významů tematického celku, b) cílová analýza, c) metodická analýza (principy ? metody ? figury) d) metodické návrhy (konkretizace činností)
|
|
Doporučená literatura
|
-
PASCH, M., ET AL. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Praha: Portál, 1998. ISBN 80-7178-127-3.. Praha: Portál, 1998. ISBN 80-7178-127-3.
-
Stradling Robert. Jak učit evropské dějiny 20. století. Praha, 2003.
-
Stradling Robert. Multiperspektivita ve vyučování dějepisu: příručka pro učitele. Praha, 2004.
|