Vyučující
|
|
Obsah předmětu
|
1. Kurikulární dokumenty a vzdělávací oblast Člověk a společnost 2. Úplná didaktická analýza (historická, didaktická, metodická) Analýza významů tematického celku. Cílová analýza. Cíle a jejich strukturace, hierarchie cílů. 3. Hospitační nástroje. Příprava na konkrétní výukovou jednotku 4. Metodická analýza (principy - učební metody - figury) Distanční výuka: 1. Bloomova taxonomie, její revize 2. Plánování ve výuce dějepisu: dlouhodobé koncepty a jejich vliv na konkrétní výukové jednotky. 3. Seixasových Big Six a jejich revize v českém prostředí 4. Pátráme po řeči jiného. Inspirace Peterem Gautschim a Viliamem Kratochvílem.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Pozorování, Demonstrace, Nácvik pohybových a pracovních dovedností, Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
|
Výstupy z učení
|
Přípravný seminář k pedagogické praxi má charakter předmětu, který by mohl být nazván "laboratorními pracemi z dějepisu." Na základě zkušeností se školním, vzdělávacím, výchovným prostředím (praxe v rámci bakalářského studia a jiné individuální zkušenosti) a na základě teoretické výuky studenti získávají praktické dovednosti nutné především pro zvládnutí přípravy na výuku dějepisu a procvičují se v určitých pedagogických dovednostech (pedagogický takt, pedagogická komunikace, různé role v diskusi: účastník, moderátor, expert, zapisovatel apod.) V lekcích inspirovaných texty Petera Gautschiho a Viliam Kratochvíla se seznamují s moderními didaktickými postupy z konkrétní školní praxe, jejich reflexí a zároveň je aplikují ve svých portfoliích.
Student: 1) je schopen na základě hospitace analyzovat učební situaci ve třídě 2) připraví učební jednotku na základě poptávky konkrétního školního zařízení 3) prokazuje základní pedagogické dovednosti a je schopen moderovat diskusi 4) je schopen kooperace s kolegy a také poskytnout reflexi, zpětnou vazbu svým kolegům 5) zdůvodňuje cíle/výstupy výuky dějinami
|
Předpoklady
|
Předmět navazuje na předměty: Úvod do studia dějepisu. KHI/KBH48 Didaktika dějepisu - praktická cvičení. KHI/KBH67 Reflektivní seminář pedagogické praxe KHI/KBH68 Předmět probíhá v kooperaci s předměty Didaktika dějepisu I.KHI/KMU10 Průběžná pedagogická praxe. KHI/KMU13 Mezioborové vztahy dějepisu I.KHI/KMU11
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta, Rozbor jazykového projevu studenta, Rozhovor, Systematické pozorování studenta, Rozbor portfolia studenta, Hospitace
Studentské portfolio, které se skládá ze sbírky návrhů konkrétních výstupů: variant hospitačních archů, sledovaných a evaluovaných příprav na výuku, případně videonahrávek, evaluací od kolegů. Student si vede pedagogický deník.
|
Doporučená literatura
|
-
bez literatury. bez literatury.
|