Předmět: Mezioborové vztahy dějepisu I

» Seznam fakult » FF » FF1
Název předmětu Mezioborové vztahy dějepisu I
Kód předmětu FF1/KMU11
Organizační forma výuky Společná konzultace
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 0
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Märc Josef, Mgr.
Obsah předmětu
1. Postavení školního dějepisu v kontextu historie jako vědy 2. Postavení školního dějepisu v kontextu českého vzdělávacího systému 3. Postavení školního dějepisu v kontextu historické kultury. Sociální rámce kolektivní paměti české společnosti 4. Místně vymezené přístupy ke školnímu dějepisu (lokální, národní, regionální, obecné dějiny) 5. Horizontální mezioborovost - dějepis v kontextu vzdělávací oblasti Člověk a společnost 6. Vertikální mezioborovost - dějepis(y) a vlastivěda 7. Interní mezioborovost - dějepis(y) aneb svět historiografických disciplín ve škole 8. Mezioborovost dle RVP: průřezová témata Distanční výuka: 1. Projekt jako praktická realizace mezioborovosti 2. Scaffolding projektu: oborový (historický) 3. Scaffolding projektu: lokálně vymezený 4. Scaffolding projektu: komparace historických přístupů 5. Projekty v české škole - inspirace z praxe

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Demonstrace, Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Výstupy z učení
Na základě aktualizovaných RVP a jejich realizacích v ŠVP kurs hledá styčné plochy mezi jednotlivými obory moderní historie (např. dějiny umění, dějiny techniky; lokální, národní, regionální, obecné dějiny) tak, aby si jeho absolventi uvědomili možnosti a přednosti multiperspektivní výuky dějin. Klíčovým je zacházení s vertikální mezioborovostí (návaznost jednotlivých stupňů školního dějepisu) a horizontální mezioborovostí (kooperace vzdělávacích oborů především v rámci jednotlivých vzdělávacích oblastí). Předmět dále rozvíjí koncepty projektové výuky. V neposlední řadě se zabývá možnostmi výuky mimo školu, v terénu: muzeum, galerie, historické památky; ve virtuálním prostředí internetu.
Student: 1) prokazuje znalosti o současných koncepcích historiografie 2) se orientuje v organizaci české školy II. a III. stupně 3) prohlubuje své komunikační dovednosti a je schopen moderovat diskusi 4) transformuje znalosti historie jako vědecké disciplíny do školního prostředí
Předpoklady
Předmět navazuje na předměty: Úvod do studia dějepisu. KHI/KBH48 Didaktika dějepisu - praktická cvičení. KHI/KBH67 Reflektivní seminář pedagogické praxe KHI/PBH68 Předmět probíhá v kooperaci s předměty: Didaktika dějepisu. KHI/KMU10 Přípravný seminář k pedagogické praxi. KHI/KMU12 Průběžná pedagogická praxe. KHI/KMU13 Historiografie. KHI/KMZ10

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta, Rozbor portfolia studenta

Student připravuje návrh projektu na využití lokální historie, v tomto předmětu především na základě odborné historické analýzy a vybraného přístupu současné historiografie. Student analyzuje rozmanité formy projektové výuky. Student je schopný popsat rozmanité výstupy projektové výuky.
Doporučená literatura


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr