Vyučující
|
|
Obsah předmětu
|
1. Postavení školního dějepisu v kontextu historie jako vědy 2. Postavení školního dějepisu v kontextu českého vzdělávacího systému 3. Postavení školního dějepisu v kontextu historické kultury. Sociální rámce kolektivní paměti české společnosti 4. Místně vymezené přístupy ke školnímu dějepisu (lokální, národní, regionální, obecné dějiny) 5. Horizontální mezioborovost - dějepis v kontextu vzdělávací oblasti Člověk a společnost 6. Vertikální mezioborovost - dějepis(y) a vlastivěda 7. Interní mezioborovost - dějepis(y) aneb svět historiografických disciplín ve škole 8. Mezioborovost dle RVP: průřezová témata Distanční výuka: 1. Projekt jako praktická realizace mezioborovosti 2. Scaffolding projektu: oborový (historický) 3. Scaffolding projektu: lokálně vymezený 4. Scaffolding projektu: komparace historických přístupů 5. Projekty v české škole - inspirace z praxe
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Demonstrace, Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
|
Výstupy z učení
|
Na základě aktualizovaných RVP a jejich realizacích v ŠVP kurs hledá styčné plochy mezi jednotlivými obory moderní historie (např. dějiny umění, dějiny techniky; lokální, národní, regionální, obecné dějiny) tak, aby si jeho absolventi uvědomili možnosti a přednosti multiperspektivní výuky dějin. Klíčovým je zacházení s vertikální mezioborovostí (návaznost jednotlivých stupňů školního dějepisu) a horizontální mezioborovostí (kooperace vzdělávacích oborů především v rámci jednotlivých vzdělávacích oblastí). Předmět dále rozvíjí koncepty projektové výuky. V neposlední řadě se zabývá možnostmi výuky mimo školu, v terénu: muzeum, galerie, historické památky; ve virtuálním prostředí internetu.
Student: 1) prokazuje znalosti o současných koncepcích historiografie 2) se orientuje v organizaci české školy II. a III. stupně 3) prohlubuje své komunikační dovednosti a je schopen moderovat diskusi 4) transformuje znalosti historie jako vědecké disciplíny do školního prostředí
|
Předpoklady
|
Předmět navazuje na předměty: Úvod do studia dějepisu. KHI/KBH48 Didaktika dějepisu - praktická cvičení. KHI/KBH67 Reflektivní seminář pedagogické praxe KHI/PBH68 Předmět probíhá v kooperaci s předměty: Didaktika dějepisu. KHI/KMU10 Přípravný seminář k pedagogické praxi. KHI/KMU12 Průběžná pedagogická praxe. KHI/KMU13 Historiografie. KHI/KMZ10
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta, Rozbor portfolia studenta
Student připravuje návrh projektu na využití lokální historie, v tomto předmětu především na základě odborné historické analýzy a vybraného přístupu současné historiografie. Student analyzuje rozmanité formy projektové výuky. Student je schopný popsat rozmanité výstupy projektové výuky.
|
Doporučená literatura
|
|