Vyučující
|
|
Obsah předmětu
|
1. Školní dějepis, jeho postavení, možnosti a perspektivy 2. Vývoj výuky dějepisu v českých zemích - inspirace tradicí 3. Cíle a možnosti současné výuky dějepisu v rámci RVP (ŠVP) 4. Osobnost učitele dějepisu s důrazem na jeho dovednosti 6. Organizace (výběr, programy) učiva - teorie a zahraniční zkušenosti 7. Evropanství, evropská témata a zkušenosti v české (evropské) škole 8. Historické myšlení, jeho vývoj a specifika v kontextu historické kultury; historického vědomí (povědomí) Distanční výuka: 1. Evaluace konkrétního ŠVP 2. Reflexe konkrétního uspořádání tematických celků 3. Návrh vlastního tematického celku v kontextu školního dějepisu 4. Vnitřní strukturace tematického celku 5. Diskusí k poznání
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Demonstrace, Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
|
Výstupy z učení
|
Na základě současného rozvoje didaktiky dějepisu, respektive školního dějepisu předmět prohlubuje teoretické znalosti studentů, získané jak historiografickými, tak pedagogicko-psychologickými disciplínami, a zároveň jim umožňuje získat praktické dovednosti v rozmanitých činnostech nutných pro výuku dějepisu. Student získává přehled o historii výuky dějepisu a také o základních koncepcích, strategiích, technikách, metodách oborové didaktiky dějepisu nejen v českém prostředí. Kromě teoretických znalostí je předmět zaměřen na rozvoj a stálé procvičování praktických dovedností potenciálního učitele dějepisu.
Student: 1) prokazuje znalosti o současných koncepcích školního dějepisu 2) se orientuje ve vývoji výuky dějepisu v českém prostředí 3) prohlubuje komunikační dovednosti a je schopen moderovat diskusi 4) je schopen sestavit a obhájit plán tematických celků 5) je schopen promýšlet a obhajovat cíle/výstupy výuky dějinami
|
Předpoklady
|
Předmět navazuje na předměty: Úvod do studia dějepisu. KHI/KBH48 Didaktika dějepisu - praktická cvičení. KHI/KBH67 Reflektivní seminář pedagogické praxe KHI/KBH68 Předmět probíhá v kooperaci s předměty Přípravný seminář k pedagogické praxi. KHI/KMU12 Průběžná pedagogická praxe. KHI/KMU13 Mezioborové vztahy dějepisu I. KHI/KMU11
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Esej, Analýza výkonů studenta, Rozbor jazykového projevu studenta, Rozhovor, Rozbor portfolia studenta
Student připravuje dílčí vystoupení k jednotlivým tématům: v písemné (esej) i ústní podobě (úvod do diskuse). Student se aktivně zapojuje do diskuse jako moderátor, zapisovatel i jako účastník. Student koordinuje svou činnost s ostatními spolužáky. Student vytváří portfolio osobních základních výstupů ke stanovenému tématu / tematickému celku.
|
Doporučená literatura
|
|