|
Vyučující
|
|
|
|
Obsah předmětu
|
1. Školní dějepis, jeho postavení, možnosti a perspektivy 2. Vývoj výuky dějepisu v českých zemích - inspirace tradicí 3. Cíle a možnosti současné výuky dějepisu v rámci RVP (ŠVP) 4. Osobnost učitele dějepisu s důrazem na jeho dovednosti 5. Organizace (výběr, programy) učiva - teorie a zahraniční zkušenosti 6. Evropanství, evropská témata a zkušenosti v české (evropské) škole 7. Historické myšlení, jeho vývoj a specifika v kontextu historické kultury; historického vědomí (povědomí) Distanční výuka: 1. Evaluace konkrétního ŠVP 2. Reflexe konkrétního uspořádání tematických celků 3. Návrh vlastního tematického celku v kontextu školního dějepisu 4. Vnitřní strukturace tematického celku 5. Diskusí k poznání
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
|
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Demonstrace, Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
|
|
Výstupy z učení
|
Na základě současného rozvoje didaktiky dějepisu, respektive školního dějepisu předmět prohlubuje teoretické znalosti studentů, získané jak historiografickými, tak pedagogicko-psychologickými disciplínami, a zároveň jim umožňuje získat praktické dovednosti v rozmanitých činnostech nutných pro výuku dějepisu. Student získává přehled o historii výuky dějepisu a také o základních koncepcích, strategiích, technikách, metodách oborové didaktiky dějepisu nejen v českém prostředí. Kromě teoretických znalostí je předmět zaměřen na rozvoj a stálé procvičování praktických dovedností potenciálního učitele dějepisu.
Student: 1) prokazuje znalosti o současných koncepcích školního dějepisu 2) se orientuje ve vývoji výuky dějepisu v českém prostředí 3) prohlubuje komunikační dovednosti a je schopen moderovat diskusi 4) je schopen sestavit a obhájit plán tematických celků 5) je schopen promýšlet a obhajovat cíle/výstupy výuky dějinami
|
|
Předpoklady
|
Předmět navazuje na předměty: Úvod do studia dějepisu. KHI/KBH48 Didaktika dějepisu - praktická cvičení. KHI/KBH67 Reflektivní seminář pedagogické praxe KHI/KBH68 Předmět probíhá v kooperaci s předměty Přípravný seminář k pedagogické praxi. KHI/KMU12 Průběžná pedagogická praxe. KHI/KMU13 Mezioborové vztahy dějepisu I. KHI/KMU11
|
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Esej, Analýza výkonů studenta, Rozbor jazykového projevu studenta, Rozhovor, Rozbor portfolia studenta
Student připravuje dílčí vystoupení k jednotlivým tématům: v písemné (esej) i ústní podobě (úvod do diskuse). Student se aktivně zapojuje do diskuse jako moderátor, zapisovatel i jako účastník. Student koordinuje svou činnost s ostatními spolužáky. Student vytváří portfolio osobních základních výstupů ke stanovenému tématu / tematickému celku.
|
|
Doporučená literatura
|
-
Beneš Zdeněk, Gracová, Blažena. Průcha, J. Sondy a analýzy. Učebnice dějepisu ? teorie a multikulturní aspekty edukačního média.. Praha, 2008.
-
ČINÁTL, Kamil, PINKAS, Jaroslav. Dějiny ve filmu: film ve výuce dějepisu. Praha. 2014.
-
Havlůjová Hana Najbert Jaroslav. Paměť a projektové vyučování v dějepise. Praha, 2014. ISBN 978-80-87912.
-
Seixas, Peter, Morton, Tom. The Big Six: Historical thinking concepts. Toronto, 2013. ISBN 978-01-7654-154-5.
-
Stradling, Robert. Jak učit evropské dějiny 20. století. Praha, 2003.
-
Stradling Robert. Multiperspektivita ve vyučování dějepisu: příručka pro učitele. Praha, 2004.
|