Vyučující
|
-
Hes Milan, Mgr. Bc. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Osnova: 1. Charakteristické znaky didaktiky dějepisu jako vědní disciplíny. 2. Místo didaktiky dějepisu v systému vědních disciplín 3. Historický vývoj didaktiky dějepisu 4. Současný stav didaktiky dějepisu, hlavní oblasti bádání 5. Vývoj dějepisného vzdělávání v českých zemích 6. Současné trendy v dějepisném vzdělávání 7. Cíle dějepisné výuky 8. Dějepisné kurikulum 9. Obsah dějepisného vyučování 10. Učebnice dějepisu, její funkce a strukturní prvky 11. Výzkum učebnic dějepisu 12. Výchovně vzdělávací proces.Osobost učitele dějepisu 13. Výuka dějepisu v zahraničí 14. Obhajoby seminárních prací
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
|
Výstupy z učení
|
Předmět si klade za cíl seznámit posluchače s podstatnými znaky didaktiky dějepisu jako vědní disciplíny hraničního charakteru, jejími hlavními cíli a úkoly, obsahem a metodoogií i základními oblastmi bádání. Jeho součástí je i přehled vývoje dějepisného vzdělávání v našich zemích, seznámení s tvorbou a obsahem nových vzdělávacích programů a vyučovacích plánů u nás i v zahraničí.
Student získá znalosti o charakteru didaktiky dějepisu jako vědní disciplíny a základních oblastech jejího bádání. Umí formulovat a vysvětlit hlavní cíle a úkoly dějepisného vzdělávání, orientovat se v základních školských dokumentech a aplikovat je v konkrétní situaci. Studenti aplikují znalost kategorií historického vědomí v dějepisném vzdělávání.
|
Předpoklady
|
1. Student souběžně získává znalosti z oblasti psychologie, pedagogiky a obecné didaktiky 2. Prokazuje znalosti předpokládané absolvováním základních kurzů historie.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta, Rozbor díla tvůrčího charakteru (hudební, výtvarné, literární), Rozhovor, Systematické pozorování studenta
Studijní program je zaměřený na profesní přípravu budoucích učitelů dějepisu na základních a středních školách. V rámci předmětu jsou současně uplatňovány různorodé metody a postupy diferencující oba stupně. Během semestru posluchači zpracují a při prezentaci obhájí seminární práci, jejíž téma vychází z obsahu probírané látky. Seminární práce dokládá schopnost zahájit didaktickou analýzu dějepisného tematického celku.
|
Doporučená literatura
|
-
Julínek, S. Základy oborové didaktiky dějepisu. Brno, 2004. ISBN 80-210-3495-5.
-
Kratochvíl, Viliam. Metafora stromu ako model didaktiky dejepisu. Bratislava: Raabe, 2019. ISBN 978-80-8140-365-1.
-
Kratochvíl, Viliam. Pátrame po řeči iného. Princíp multiperspektivity teoreticky a prakticky pre vzdelávaciu oblasť Človek a spoločnosť. Bratislava, 2021. ISBN 978-80-8140-488-7.
-
Labischová, Denisa - Gracová, Blažena. Příručka ke studiu didaktiky dějepisu. Ostrava, 2008. ISBN 978-80-7368-584-3.
-
Seixas, Peter, Morton, Tom. The Big Six: Historical thinking concepts. Toronto, 2013. ISBN 978-01-7654-154-5.
-
Stradling Robert. Multiperspektivita ve vyučování dějepisu: příručka pro učitele. Dostupné (https://www.msmt.cz/vzdelavani/zakladni-vzdelavani/multiperspektivita-ve-vyucovani-dejepisu-prirucka-pro-ucitele?highlightWords=Stradling). Praha, 2004.
-
Strandling Robert. Jak učit evropské dějiny 20. století. Dostupné (http://www.msmt.cz/file/36206_1_1/ ).
|