Vyučující
|
-
Havlínová Ivana, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Didaktika oboru v systému pedagogických disciplín 2. Uspořádání učiva vzdělávacích oborů Výchova k občanství (VO) a Občanský a společenskovědní základ (OSZ) v pedagogických dokumentech 3. Specifikum výchovy k občanství a společenských věd 4. Klíčové prvky účinné vyučovací hodiny občanské výchovy a základů společenských věd 5. Didaktická analýza učiva sociologického učiva v rámci VO a OSZ; rozbor ukázkové hodiny 6. Didaktická analýza psychologického učiva v rámci VO a OSZ; rozbor ukázkové hodiny 7. Didaktická analýza politologického a právního učiva v rámci VO a OSZ; rozbor ukázkové hodiny 8. Didaktická analýza ekonomického učiva na základní a střední škole; rozbor ukázkové hodiny 9. Jak učit filosofii? 10. Účinné vyučovací metody a formy práce v hodinách občanské výchovy a základů společenských věd 11. Projekty a programy vhodné pro občanskou výchovu a základy společenských věd 12. Analýza stávajících učebnic a výukových materiálů pro občanskou výchovu a základy společenských věd 13. Portfolio v přípravě učitele na výuku 14. Příprava porfolia pro pedagogickou praxi
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
|
Výstupy z učení
|
Cílem předmětu je v obecné části seznámení se školským systémem, základy školské legislativy, kurikulárními dokumenty, organizací a bezpečností práce ve školských zařízeních. V části oborové pak seznámení s didaktickou transformací učiva pro konkrétní stupně škol. Součástí jsou požadavky oborových didaktiků na výstupy z klinické a asistentské praxe. Předmět probíhá současně s Klinickou pedagogickou praxí a reflektuje její průběh.
Obsahové zaměření přípravného semináře k pedagogické praxi vychází z potřeby připravit studenta na klinickou a asistentskou praxi a vybavit jej dostatečně teoretickými základy pro úspěšné vykonání pedagogických praxí.
|
Předpoklady
|
Nejsou
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Esej, Analýza výkonů studenta, Rozbor jazykového projevu studenta, Rozhovor, Rozbor portfolia studenta
Aktivní účast na semináři, formulace a realizace badatelského výzkumu během pedagigicých praxí, závěrečný test
|
Doporučená literatura
|
-
Rámcově vzdělávací program pro gymnázia. Praha, 2007.
-
Rámcově vzdělávací program základního vzdělávání. Praha, 2013.
-
ČAPEK, R. Pedagogická praxe pro studenty. (Alternativní vyučovací hodiny teoreticky i prakticky.). Hradec Králové: Gaudeamus, 2002. ISBN 80-7041-8082-7.
-
ČAPEK, R. Pedagogická praxe pro studenty. (Od hospitace k souvislé praxi.). Hradec Králové: Gaudeamus,, 2001. ISBN 80-7041-412-X.
-
Filová,H.,Šimoník,O.,Švec,V. Praktikum didaktických dovedností. Brno, 1996. ISBN 80-210-1365-6.
-
MAŇÁK, J. AJ. Profesionální praktika z pedagogiky.. Brno: Masarykova univerzita,, 1992. ISBN 80-210-0471-1.
-
PODLAHOVÁ, L. Pedagogická praxe. (Průvodce pro současné studenty a budoucí učitele).. Olomouc: Vydavatelství Univerzity Palackého,, 1998. ISBN 80-7067-793-7.
-
ŠTURMA, J. Školní pedagogika - část I.. Hradec Králové: GAUDEAMUS,, 1996. ISBN 80-7041-121-X.
-
ŠVEC, V. (ed.). Monitorování a rozvoj pedagogických dovedností.. Brno: Paido,, 2000. ISBN 80-85931-87- 7.
-
ŠVEC, V. Klíčové dovednosti ve vyučování výcviku. Brno: Masarykova univerzita,, 1998. ISBN 80- 210-1937-9.
-
TVRZOVÁ, I. A KOL. Praxe realizovaná při studiu oboru pedagogika.. Praha, 2002.
|