Vyučující
|
|
Obsah předmětu
|
1. Občanské vzdělávání - strategie státu. 2. Občanské vzdělávání - RVP a ŠVP. 3.-4. Filosofie výchovy v českém prostředí (Jan Patočka, Radim Palouš). 5.-6. Výchova jako polidšťující prvek společnosti. 7.-8. Vzdělání jako překračování nedokonalosti. 9. Odpovědnost jako imperativ. 10. Učitel a žák - vzájemný vztah. 11.-12. Dějinný příběh jako prvek (sebe) výchovy. 13.-14. "Princip" názornosti.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
|
Výstupy z učení
|
Cílem předmětu je akcentovat hodnotový rozměr společenských věd a jeho transformaci ve vzdělávacím systému. Ústředním tématem je reflexe české filosofie výchovy zastoupená zejména Radimem Paloušem. Studenti se pokusí o vlastní interpretaci základních témat ze školské pedagogiky a o jejich uplatnění v rámci občanského vzdělávání.
Studenti získávají tyto odborné znalosti a dovednosti: 1) Základní přehled o státní strategii v oblasti občanského vzdělávání a její ukotvení v kuriklárních dokumentech. 2) Základní přehled o tématech české filosofie výchovy. 3) Aktivně interpretuje základní texty z oblasti filosofie výchovy. 4) Jednotlivá témata promýšlí v rámci školské praxe. 5) Transformuje vybraná témata do podoby vzdělávacího obsahu.
|
Předpoklady
|
Nejsou.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Esej, Analýza výkonů studenta, Rozhovor
Pravidelná docházka, povoleny maximálně 2 absence. Seminární práce (5 normostran). Aktivní účast na seminářích.
|
Doporučená literatura
|
-
Naděžda Pelcová, Ilona Semrádová. Fenomén výchovy a etika učitelského povolání. Praha, 2014. ISBN 978-80-246-2636-9.
-
Naděžda Pelcová. Vzorce lidství: filosofické základy pedagogické antropologie. Praha, 2010. ISBN 978-80-7367-756-5.
-
Radim Palouš. Ars docendi. Praha, 2004. ISBN 80-246-0855-3.
-
Radim Palouš. Filosofická reflexe několika pojmů školské pedagogiky. Praha, 2010. ISBN 978-80-246-1833-3.
-
Radim Palouš. Heretická škola: o filosofii výchovy ve světověku a Patočkově pedagogice čili filipika proti upadlé škole. Praha, 2008. ISBN 978-80-7298-302-5.
|