|
Vyučující
|
-
Havlínová Ivana, Mgr. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
1. Výchova jako etický problém - úvod do předmětu 2. Výchova jako setkávání 3. Historické kořeny výchovy a otázek s ní spojených - Sókrates - pojetí výchovy a metoda, Platón - význam výchovy v životě jednotlivce a obce, Aristotelovo vnímání výchovy 4. Výchova jako obraz doby I: Od antiky po novověk 5. Výchova jako obraz doby II: Od antiky po novověk 6. Výchova jako obraz doby III: Od antiky po novověk 7. Eugen Fink - výchovná dilemata a antinomie výchovy 8. Karl Jaspers - výchova jako východisko z duchovní krize společnosti 9. John Dewey - výchova a demokracie 10. Výchova v globální realitě 11. Výchova, nebo vzdělání? 12. Postmodernismus a výchova 13. Výchova, vzdělávání a virtuální svět 14. Závěrečné kolokvium
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
|
|
Výstupy z učení
|
Předmět povede studenty k promýšlení základních etických otázek spojených s výchovou a vzděláváním. Zaměří se nejenom na historický vývoj a proměny těchto otázek, ale také na současné výzvy a dilemata výchovy a vzdělávání v moderní a postmoderní době.
Studenti získají - znalosti o genezi základních etických otázek spoujených s výchovou a vzděláváním v dějinách - znalosti o výzvách výchovy v moderní a postmoderní době - schopnosti promýšlet etická dilemata výchovy a vzdělávání a diskutovat o nich
|
|
Předpoklady
|
Nejsou
|
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta, Rozhovor, Systematické pozorování studenta
Minimálně 80% účast na předmětu; aktivní zapojení do diskzí; seminární práce na vybrané a odsouhlasené téma v rozsahu 5 normostran a její obhajoba v kolokviu.
|
|
Doporučená literatura
|
-
Vybrané kapitoly a části z literatury pro práci v seminář.
-
Arendtová, H. Krize kultury, MF, Praha. 1994.
-
Lipmann, M. Thinking in Education. Cambridge Univerzity Press, 2003.
-
NUSSBAUM, M. C. Ne pro zisk: proč demokracie potřebuje humanitní vědy. Praha, 2017.
-
RAPČAN, M. Etika versus emoce: kazuistiky pro pracovníky ve zdravotnictví, ve školství a v sociální oblasti. Praha: Grada, 2021. ISBN 9788027130757..
|