|
Vyučující
|
-
Šerberová Anna, PhDr. CSc.
|
|
Obsah předmětu
|
Možnosti prezentace historického obsahu v dějepisném vyučování: - práce s textem - práce s dokumentem - práce s historickým pramenem - formy a metody samostatné práce - práce s dokumentárním filmem - využití projektu Jeden svět na školách - využití multimediálních prostředků ve výuce dějepisu - mimoškolní formy práce - exkurze - práce s názornými pomůckami - využití mezioborových vztahů - formy spolupráce s odbornými historickými pracovišti - samostatná tvorba výukových programů - historické znalosti a dovednosti vzhledem k věku žáků a studentů, otázka návaznosti jednotlivých stupňů výuky dějepisu
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
|
Přednášení
|
|
Výstupy z učení
|
Cílem předmětu je konfrontovat posluchače s reálným školním prostředím, seznámit je s aktuální problematikou výuky dějepisu i moderními edukačními technologiemi. Je využíván soubor DVD záznamů výukových programů jednak k projekci, následné analýze a hodnocení posluchači, jednak jako inspirace pro tvorbu samostatných studentských projektů výukových témat. Nedílnou součástí výuky je spolupráce s pracovníky organizace Člověk v tísni ? Jeden svět na školách, a to v především projektech Krizové oblasti světa, Příběhy bezpráví a Holocaust. Posluchači se seznámí s programy projektů (dokumentární filmy, diskuse s odborníky, pamětníky, pracovníky zahraničních misí). Jsou jim k dispozici manuály a metodické příručky obsahující kromě synopsí filmů také pokyny, jak je možné s dokumenty pracovat, odkazy na související informace a rovněž návrhy možných otázek a úkolů. Seznamují se také s doporučenými doprovodnými aktivitami, návrhy simulačních her, pracovními listy a dalšími materiály.
|
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta
Zápočet: Posluchači by se měli seznámit s moderními edukačními technologiemi, získat dovednost pracovat se současnými multimediálními vyučovacími prostředky a především je využívat při přípravě a realizaci výukových programů. Podkladem pro ověření znalostí a reflexe problematiky se stane vypracování semestrální na zadané téma a její obhajoba v rámci závěrečného kolokvia.
|
|
Doporučená literatura
|
-
Blaževič Igor. Jeden svět na školách. Praha, 2005.
-
kol. Dokumentární film ve výuce. Praha, 2017.
-
kol. Učíme s filmem. Praha, 2018.
|