Předmět: Specializační blok

» Seznam fakult » FF » FF1
Název předmětu Specializační blok
Kód předmětu FF1/015
Organizační forma výuky Společná konzultace
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 0
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Šerberová Anna, PhDr. CSc.
Obsah předmětu
Možnosti prezentace historického obsahu v dějepisném vyučování: - práce s textem - práce s dokumentem - práce s historickým pramenem - formy a metody samostatné práce - práce s dokumentárním filmem - využití projektu Jeden svět na školách - využití multimediálních prostředků ve výuce dějepisu - mimoškolní formy práce - exkurze - práce s názornými pomůckami - využití mezioborových vztahů - formy spolupráce s odbornými historickými pracovišti - samostatná tvorba výukových programů - historické znalosti a dovednosti vzhledem k věku žáků a studentů, otázka návaznosti jednotlivých stupňů výuky dějepisu

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení
Výstupy z učení
Cílem předmětu je konfrontovat posluchače s reálným školním prostředím, seznámit je s aktuální problematikou výuky dějepisu i moderními edukačními technologiemi. Je využíván soubor DVD záznamů výukových programů jednak k projekci, následné analýze a hodnocení posluchači, jednak jako inspirace pro tvorbu samostatných studentských projektů výukových témat. Nedílnou součástí výuky je spolupráce s pracovníky organizace Člověk v tísni ? Jeden svět na školách, a to v především projektech Krizové oblasti světa, Příběhy bezpráví a Holocaust. Posluchači se seznámí s programy projektů (dokumentární filmy, diskuse s odborníky, pamětníky, pracovníky zahraničních misí). Jsou jim k dispozici manuály a metodické příručky obsahující kromě synopsí filmů také pokyny, jak je možné s dokumenty pracovat, odkazy na související informace a rovněž návrhy možných otázek a úkolů. Seznamují se také s doporučenými doprovodnými aktivitami, návrhy simulačních her, pracovními listy a dalšími materiály.

Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta

Zápočet: Posluchači by se měli seznámit s moderními edukačními technologiemi, získat dovednost pracovat se současnými multimediálními vyučovacími prostředky a především je využívat při přípravě a realizaci výukových programů. Podkladem pro ověření znalostí a reflexe problematiky se stane vypracování semestrální na zadané téma a její obhajoba v rámci závěrečného kolokvia.
Doporučená literatura
  • Blaževič Igor. Jeden svět na školách. Praha, 2005.
  • kol. Dokumentární film ve výuce. Praha, 2017.
  • kol. Učíme s filmem. Praha, 2018.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr