Předmět: Profesní sebepojetí a etické otázky učitele

» Seznam fakult » FF » FF1
Název předmětu Profesní sebepojetí a etické otázky učitele
Kód předmětu FF1/005
Organizační forma výuky Společná konzultace
Úroveň předmětu nespecifikována
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 0
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Havlínová Ivana, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Jaké jsou nároky kladené na eticky jednající vyučující společenskovědních předmětů? 2. Jaký otázky si musí klást vyučující společenskovědních předmětů? 3. Jak se vyrovnat s etickými otázkami spojenými s výukou společenskovědních oborů a aktuálními společenskými a politickými tématy? 4. Jak podporovat kritické myšlení a otevřenou diskuzi bez marginalizace nebo diskriminace některých názorů? 5. Jak pracovat se svým sebepojetím eticky jednajícího učitele a jak provádět sebereflexi své pedagogické práce, jak pracovat s reflexí mé práce poskytnutou mými kolegy nebo žáky? 6. Jaké prvky může zahrnovat profesní sebepojetí učitele společenskovědních oborů (pedagogické cíle, profesní hodnoty a přesvědčení, pedagogický přístup, profesní identita, reflexe a sebereflexe)? 7. Jak čelit syndromu vyhoření a pečovat o své duševní zdraví a psychohygienu? - 1. část 8. Jak čelit syndromu vyhoření a pečovat o své duševní zdraví a psychohygienu? - 1. část 9. Kolokvium ? prezentace a obhajoba řešení vybraného problémového úkolu 10. Kolokvium ? prezentace a obhajoba řešení vybraného problémového úkolu.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Projekce (statická, dynamická), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Výstupy z učení
Cílem předmětu je umožnit studujícím aktivně promýšlet a identifikovat své sebepojetí v roli eticky jednajícího učitele společenskovědních předmětů, svůj profesní potenciál, schopnost spolupráce s dalšímu učiteli, se žáky. Prostřednictvím metod zážitkové pedagogiky si osvojit některé z postupů péče o vlastní psychohygienu a své duševní zdraví.

Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta, Rozhovor, Systematické pozorování studenta

Zápočet: Úspěšně vypracované průběžně úkoly ve výuce; prezentace a obhájení vybraného problémového úkolu při závěrečném kolokviu
Doporučená literatura
  • Hennig, C. Antistresový program pro učitele. Portál, Praha, 1996.
  • Lukašová, H. Učitelské sebepojetí a jeho zkoumání. Zlín, 2015.
  • Naděžda Pelcová, Ilona Semrádová. Fenomén výchovy a etika učitelského povolání. Praha, 2014. ISBN 978-80-246-2636-9.
  • RAPČAN, M. Etika versus emoce: kazuistiky pro pracovníky ve zdravotnictví, ve školství a v sociální oblasti. Praha: Grada, 2021. ISBN 9788027130757..


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr