Bakalářská práce je zaměřena na zjištění úrovně dílčích funkcí u dětí předškolního věku v různých typech mateřských škol, konkrétně se jedná o běžnou školu a školu s alternativním vzdělávacím programem Začít spolu. Teoretická část představuje program Začít spolu, s jeho historií a cíli, společně s rozdíly oproti běžné mateřské škole. Dále přibližuje jednotlivé zkoumané oblasti a specifika předškolního období. Empirická část je realizována prostřednictvím kvantitativního výzkumného šetření. Data jsou získána diagnostikováním školní zralosti a následně vyhodnocena pomocí deskriptivní a induktivní statistiky. Výstupem práce je závěr a případná doporučení pro pedagogy.
Anotace v angličtině
The bachelor's thesis focuses on finding out the level of partial functions in preschool children in different types of kindergartens, namely a regular school and a school with the alternative education programme Step by step. In the theoretical part, the Step by step program, its history and goals are introduced in more detail, and compared with regular kindergarten. The specific areas under study and the characteristics of the preschool period are also presented. The empirical part is carried out through a quantitative research investigation. Data are obtained by diagnosing school maturity and then evaluated using descriptive and inductive statistics. The output of the work is conclusion and possible recommendations for educators.
Klíčová slova
Dílčí funkce, program Začít spolu, předškolní věk, školní připravenost, diagnostika
Klíčová slova v angličtině
Partial functions, program Step by step, preschool age, school readiness, diagnostics
Rozsah průvodní práce
46 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce je zaměřena na zjištění úrovně dílčích funkcí u dětí předškolního věku v různých typech mateřských škol, konkrétně se jedná o běžnou školu a školu s alternativním vzdělávacím programem Začít spolu. Teoretická část představuje program Začít spolu, s jeho historií a cíli, společně s rozdíly oproti běžné mateřské škole. Dále přibližuje jednotlivé zkoumané oblasti a specifika předškolního období. Empirická část je realizována prostřednictvím kvantitativního výzkumného šetření. Data jsou získána diagnostikováním školní zralosti a následně vyhodnocena pomocí deskriptivní a induktivní statistiky. Výstupem práce je závěr a případná doporučení pro pedagogy.
Anotace v angličtině
The bachelor's thesis focuses on finding out the level of partial functions in preschool children in different types of kindergartens, namely a regular school and a school with the alternative education programme Step by step. In the theoretical part, the Step by step program, its history and goals are introduced in more detail, and compared with regular kindergarten. The specific areas under study and the characteristics of the preschool period are also presented. The empirical part is carried out through a quantitative research investigation. Data are obtained by diagnosing school maturity and then evaluated using descriptive and inductive statistics. The output of the work is conclusion and possible recommendations for educators.
Klíčová slova
Dílčí funkce, program Začít spolu, předškolní věk, školní připravenost, diagnostika
Klíčová slova v angličtině
Partial functions, program Step by step, preschool age, school readiness, diagnostics
Zásady pro vypracování
Studentka bude bakalářskou práci zpracovávat v souladu se směrnicí č. 5E/2019, se kterou se před zahájením jejího zpracování seznámila.
Cílem předkládané bakalářské práce je zjistit, jaká je úroveň dílčích funkcí u dětí v předškolním věku v závislosti na typu mateřské školy. Práce je rozdělena do dvou částí, teoretické a praktické. V teoretické části bude pozornost věnována rešerši odborné literatury za účelem postihnutí současného pojetí předkládané problematiky deficitů dílčích funkcí dětí předškolního věku. Nadále bude pozornost věnována programu Začít spolu. Praktická část bude realizována za využití standardizovaných nástrojů určených k zjišťování úrovně dílčích funkcí u vybraných dětí předškolního věku. Získaná data budou zpracována za využití základních statistických metod. V závěru práce budou shrnuta dosažená zjištění a budou navržena, z nich vyplývající, opatření pro pedagogickou praxi.
Zásady pro vypracování
Studentka bude bakalářskou práci zpracovávat v souladu se směrnicí č. 5E/2019, se kterou se před zahájením jejího zpracování seznámila.
Cílem předkládané bakalářské práce je zjistit, jaká je úroveň dílčích funkcí u dětí v předškolním věku v závislosti na typu mateřské školy. Práce je rozdělena do dvou částí, teoretické a praktické. V teoretické části bude pozornost věnována rešerši odborné literatury za účelem postihnutí současného pojetí předkládané problematiky deficitů dílčích funkcí dětí předškolního věku. Nadále bude pozornost věnována programu Začít spolu. Praktická část bude realizována za využití standardizovaných nástrojů určených k zjišťování úrovně dílčích funkcí u vybraných dětí předškolního věku. Získaná data budou zpracována za využití základních statistických metod. V závěru práce budou shrnuta dosažená zjištění a budou navržena, z nich vyplývající, opatření pro pedagogickou praxi.
Seznam doporučené literatury
SINDELAR, Brigitte. Předcházíme poruchám učení: soubor cvičení pro děti v předškolním roce a v první třídě. Vyd. 2. Přeložil Věra POKORNÁ. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7178-431-1.
KOŤÁTKOVÁ, Soňa. Dítě a mateřská škola: co by měli rodiče znát, učitelé respektovat a rozvíjet. 2., rozš. a aktualiz. vyd. Praha: Grada, 2014. Pedagogika. ISBN 978-80-247-4435-3.
FICOVÁ, Lenka Theodora. Hry na rozvoj dílčích funkcí u dětí: optické a akustické vnímání, jemná motorika a prostorová orientace. Praha: Grada, 2020. Pedagogika. ISBN 978-80-271-1045-2.
PRŮCHA, Jan. Přehled pedagogiky: úvod do studia oboru. 4., aktualizované vydání. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0872-3.
ATKINSON, Rita L., Richard C. ATKINSON, Edward E. SMITH, Daryl J. BEM a Susan NOLEN-HOEKSEMA. Psychologie. Praha: Victoria Publishing, 1995. ISBN 80-85605-35-X.
HENDL, Jan. Přehled statistických metod: analýza a metaanalýza dat. Páté, rozšířené vydání. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0981-2.
Seznam doporučené literatury
SINDELAR, Brigitte. Předcházíme poruchám učení: soubor cvičení pro děti v předškolním roce a v první třídě. Vyd. 2. Přeložil Věra POKORNÁ. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7178-431-1.
KOŤÁTKOVÁ, Soňa. Dítě a mateřská škola: co by měli rodiče znát, učitelé respektovat a rozvíjet. 2., rozš. a aktualiz. vyd. Praha: Grada, 2014. Pedagogika. ISBN 978-80-247-4435-3.
FICOVÁ, Lenka Theodora. Hry na rozvoj dílčích funkcí u dětí: optické a akustické vnímání, jemná motorika a prostorová orientace. Praha: Grada, 2020. Pedagogika. ISBN 978-80-271-1045-2.
PRŮCHA, Jan. Přehled pedagogiky: úvod do studia oboru. 4., aktualizované vydání. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0872-3.
ATKINSON, Rita L., Richard C. ATKINSON, Edward E. SMITH, Daryl J. BEM a Susan NOLEN-HOEKSEMA. Psychologie. Praha: Victoria Publishing, 1995. ISBN 80-85605-35-X.
HENDL, Jan. Přehled statistických metod: analýza a metaanalýza dat. Páté, rozšířené vydání. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0981-2.