Diplomová práce se zabývá realizací vyučovacích hodin tělesné výchovy u dětí staršího školního věku v Ústeckém kraji, konkrétně v době pandemie Covid-19. Práce ukazuje, jakým způsobem a s jakou intenzitou bylo vyučování tělesné výchovy realizováno v distanční výuce.
Teoretická část práce vychází z odborné literatury a z legislativy České republiky. Je zde charakterizována pandemie Covid-19 a s ní spojený nouzový stav s legislativou, která upravuje vyučování tělesné výchovy na základních školách. Dále je zde popsána pohybová aktivita a vliv pohybu na zdraví dospělých i dětí. Vzhledem k výzkumné skupině kvalifikační práce je zde popsán starší školní věk a tělesná výchova.
Výzkumná část se zaměřuje na způsob realizace výuky tělesné výchovy na vybraných
základních školách v Ústeckém kraji v době pandemie Covid-19.
Anotace v angličtině
The diploma thesis deals with the implementation of physical education lessons for
children of older school age in the Ústí nad Labem Region, during the Covid-19
pandemic. The diploma thesis shows the results, how and with what intensity the
teaching of physical education was implemented in distance learning.
The theoretical part of the thesis is based on professional literature and legislation of the Czech Republic. It is characterized by the Covid-19 pandemic and the associated state of emergency with legislation that prohibits the teaching of physical education in primary schools. It also describes physical activity and the impact of movement on the health of adults and children. Due to the research group of the qualification thesis, it describes the older school age and physical education
The research part focuses on the way of implementation of physical education at
selected elementary schools in the Ústí Region during the Covid-19 pandemic.
Diplomová práce se zabývá realizací vyučovacích hodin tělesné výchovy u dětí staršího školního věku v Ústeckém kraji, konkrétně v době pandemie Covid-19. Práce ukazuje, jakým způsobem a s jakou intenzitou bylo vyučování tělesné výchovy realizováno v distanční výuce.
Teoretická část práce vychází z odborné literatury a z legislativy České republiky. Je zde charakterizována pandemie Covid-19 a s ní spojený nouzový stav s legislativou, která upravuje vyučování tělesné výchovy na základních školách. Dále je zde popsána pohybová aktivita a vliv pohybu na zdraví dospělých i dětí. Vzhledem k výzkumné skupině kvalifikační práce je zde popsán starší školní věk a tělesná výchova.
Výzkumná část se zaměřuje na způsob realizace výuky tělesné výchovy na vybraných
základních školách v Ústeckém kraji v době pandemie Covid-19.
Anotace v angličtině
The diploma thesis deals with the implementation of physical education lessons for
children of older school age in the Ústí nad Labem Region, during the Covid-19
pandemic. The diploma thesis shows the results, how and with what intensity the
teaching of physical education was implemented in distance learning.
The theoretical part of the thesis is based on professional literature and legislation of the Czech Republic. It is characterized by the Covid-19 pandemic and the associated state of emergency with legislation that prohibits the teaching of physical education in primary schools. It also describes physical activity and the impact of movement on the health of adults and children. Due to the research group of the qualification thesis, it describes the older school age and physical education
The research part focuses on the way of implementation of physical education at
selected elementary schools in the Ústí Region during the Covid-19 pandemic.
V kvalifikační práci se budeme zabývat realizací vyučovacích hodin tělesné výchovy u dětí staršího školního věku, v době pandemie Covid-19. Domníváme se, že v době pandemie byly hodiny tělesné výchovy vedeny různými didaktickými formami a metodami (například: teoretické frontální vyučování, plnění fyzických aktivit, zadávání domácích praktických i teoretických úkolů apod.) nebo nebyly uskutečňovány vůbec. V naší práci bychom chtěli zjistit, jakým způsobem a s jakou intenzitou bylo vyučování realizováno v distanční výuce, jelikož to byla pro mnoho pedagogů nová zkušenost. Dále bychom chtěli zjistit, kolik procent základních škol v Ústeckém kraji nevyučovali tělesnou výchovu vůbec. Při další nutné realizaci distanční výuky by měla diplomová práce pomoc pedagogům ke zkvalitnění výuky a ke zvyšení pestrosti vyučovacích hodin.
Cílem práce, je zjistit a vyhodnotit jak byly realizovány hodiny tělesné výchovy na základních školách v Ústeckém kraji, v době pandemie Covid-19.
Pro výzkum využijeme dotazníkové šetření pedagogů vyučující tělesnou výchovu v Ústeckém kraji.
Struktura:
Teoretická část práce: pandemie Covid-19, nouzový stav a zákaz vyučování tělesné výchovy (legislativa), pohybová aktivita, pohyb a zdraví, pohyb a zdraví u dětí, tělesá výchova v rámci RVP ZV, starší školní věk
Výzkumná část: cíl práce, úkoly práce, hypotézy, metodika, výsledky, diskuze, závěry
Zásady pro vypracování
V kvalifikační práci se budeme zabývat realizací vyučovacích hodin tělesné výchovy u dětí staršího školního věku, v době pandemie Covid-19. Domníváme se, že v době pandemie byly hodiny tělesné výchovy vedeny různými didaktickými formami a metodami (například: teoretické frontální vyučování, plnění fyzických aktivit, zadávání domácích praktických i teoretických úkolů apod.) nebo nebyly uskutečňovány vůbec. V naší práci bychom chtěli zjistit, jakým způsobem a s jakou intenzitou bylo vyučování realizováno v distanční výuce, jelikož to byla pro mnoho pedagogů nová zkušenost. Dále bychom chtěli zjistit, kolik procent základních škol v Ústeckém kraji nevyučovali tělesnou výchovu vůbec. Při další nutné realizaci distanční výuky by měla diplomová práce pomoc pedagogům ke zkvalitnění výuky a ke zvyšení pestrosti vyučovacích hodin.
Cílem práce, je zjistit a vyhodnotit jak byly realizovány hodiny tělesné výchovy na základních školách v Ústeckém kraji, v době pandemie Covid-19.
Pro výzkum využijeme dotazníkové šetření pedagogů vyučující tělesnou výchovu v Ústeckém kraji.
Struktura:
Teoretická část práce: pandemie Covid-19, nouzový stav a zákaz vyučování tělesné výchovy (legislativa), pohybová aktivita, pohyb a zdraví, pohyb a zdraví u dětí, tělesá výchova v rámci RVP ZV, starší školní věk
Výzkumná část: cíl práce, úkoly práce, hypotézy, metodika, výsledky, diskuze, závěry
Seznam doporučené literatury
Canadian Center of Science and Education. 1120 Finch Avenue West Suite 701-309, Toronto, OH M3J 3H7, Canada. Tel: 416-642-2606; Fax: 416-642-2608; e-mail: jel@ccsenet.org; Web site: http://www.ccsenet.org/journal/index.php/jel/article/view/0/44926
HAVLÍČKOVÁ, L. Biologie dítěte: rané fáze lidské ontogenéze, Praha: Karolinum, 1998. ISBN 80- 718- 4644-9.
HOLČÍK, J. Zdraví 21. Výklad základních pojmů. Úvod do evropské zdravotní strategie. Zdraví pro všechny ve 21. století. Praha: Ministerstvo zdravotnictví ČR, 2004. ISBN 80- 850- 4733- 0
HOMOLA,L. Pohybová aktivita žáků staršího školního věku v době nouzového stavu. Praha: Univerzita Karlova, 2021.
KOLÁŘOVÁ, L. Člověk a zdravý životní styl. České Budějovic: Jihočeská univerzita, 2018.
KOVÁŘ, R. Tělesná aktivita, tělesná zdatnost a zdraví. Česká kinantropologie, 2001. ISSN 1211- 9261.
LÉBL, J., aj. Růst dětí a jeho poruchy.; Praha: Galén, 1996. ISBN 80- 858- 2430-2.
MACHOVÁ, J., aj. Výchova ke zdraví. Praha: Grada, 2009. ISBN 978-80-247-2715-8.
MATEJOVIČOVÁ, B., Biológia dieťaťa a školské zdravotníctvo. Nitra: Univerzita Konštantína v Nitre: Fakulta prírodných vied, 2014. ISBN 978-80-558-0671-6.
MUŽÍK, V., VLČEK, P. Škola a zdraví pro 21. století, 2010: škola, pohyb a zdraví: výzkumné výsledky a projekty. Brno: Masarykova univerzita ve spolupráci s MSD, 2010. ISBN 978- 80-210-5371-7.
PETRŮ, D., CIHLÁŘ, D., NOVOTNÝ, F., PYŠNÝ, L. Jak psát závěrečné práce na KTVS PF UJEP. Ústí nad Labem: Univerzita Jana Evangelisty Purkyně, 2012. ISBN 978-80-741-4473-8.
SIGMUND, E.; LOKVENCOVÁ, P.; SIGMUNDOVÁ, D. Vztahy mezi pohybovou aktivitou a inaktivitou rodičů a jejich 8-13letých dětí; Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci Tělesná kultura, 2008.
SUCHOMEL, A. Tělesné nezdatné děti školního věku. 1st ed. Liberec: Technická univerzita, 2006. ISBN 80-737-2140-6.
Seznam doporučené literatury
Canadian Center of Science and Education. 1120 Finch Avenue West Suite 701-309, Toronto, OH M3J 3H7, Canada. Tel: 416-642-2606; Fax: 416-642-2608; e-mail: jel@ccsenet.org; Web site: http://www.ccsenet.org/journal/index.php/jel/article/view/0/44926
HAVLÍČKOVÁ, L. Biologie dítěte: rané fáze lidské ontogenéze, Praha: Karolinum, 1998. ISBN 80- 718- 4644-9.
HOLČÍK, J. Zdraví 21. Výklad základních pojmů. Úvod do evropské zdravotní strategie. Zdraví pro všechny ve 21. století. Praha: Ministerstvo zdravotnictví ČR, 2004. ISBN 80- 850- 4733- 0
HOMOLA,L. Pohybová aktivita žáků staršího školního věku v době nouzového stavu. Praha: Univerzita Karlova, 2021.
KOLÁŘOVÁ, L. Člověk a zdravý životní styl. České Budějovic: Jihočeská univerzita, 2018.
KOVÁŘ, R. Tělesná aktivita, tělesná zdatnost a zdraví. Česká kinantropologie, 2001. ISSN 1211- 9261.
LÉBL, J., aj. Růst dětí a jeho poruchy.; Praha: Galén, 1996. ISBN 80- 858- 2430-2.
MACHOVÁ, J., aj. Výchova ke zdraví. Praha: Grada, 2009. ISBN 978-80-247-2715-8.
MATEJOVIČOVÁ, B., Biológia dieťaťa a školské zdravotníctvo. Nitra: Univerzita Konštantína v Nitre: Fakulta prírodných vied, 2014. ISBN 978-80-558-0671-6.
MUŽÍK, V., VLČEK, P. Škola a zdraví pro 21. století, 2010: škola, pohyb a zdraví: výzkumné výsledky a projekty. Brno: Masarykova univerzita ve spolupráci s MSD, 2010. ISBN 978- 80-210-5371-7.
PETRŮ, D., CIHLÁŘ, D., NOVOTNÝ, F., PYŠNÝ, L. Jak psát závěrečné práce na KTVS PF UJEP. Ústí nad Labem: Univerzita Jana Evangelisty Purkyně, 2012. ISBN 978-80-741-4473-8.
SIGMUND, E.; LOKVENCOVÁ, P.; SIGMUNDOVÁ, D. Vztahy mezi pohybovou aktivitou a inaktivitou rodičů a jejich 8-13letých dětí; Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci Tělesná kultura, 2008.
SUCHOMEL, A. Tělesné nezdatné děti školního věku. 1st ed. Liberec: Technická univerzita, 2006. ISBN 80-737-2140-6.